29 mei – 6 juni: Okavango Delta - Reisverslag uit Kasane, Botswana van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu 29 mei – 6 juni: Okavango Delta - Reisverslag uit Kasane, Botswana van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

29 mei – 6 juni: Okavango Delta

Door: Karin,Remco en Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

11 Juni 2015 | Botswana, Kasane

29 mei – 6 juni: Okavango Delta (South Gate, Third Bridge, Khwai Mogotho, Savuti)
Na ons helemaal bevoorraad te hebben om 8 nachten voor onszelf te kunnen zorgen rijden we weg uit Maun, de bush tegemoet! Het begin gaat echter niet zonder problemen, nog voordat we het Moremi National Park inrijden horen we een luid sissend geluid: een lekke band! Het vervangen van de band gaat niet helemaal soepel: Remco moet de krik nog leren kennen, het lukt nauwelijks om de auto zover op te krikken dat de nieuwe band erop kan etc. Maar als team lossen we alles op en kunnen een uurtje later weer door. Wel komen we daardoor later aan bij South Gate als gepland, geen tijd meer voor een langere safari dus. Onze timing blijkt echter niet beter te kunnen, er komt nl net een groep uit het park die ons vertellen dat ze op ‘5 minuten rijden’ een cheetah met wrattenzwijn hebben gezien. Wij gaan daar natuurlijk op af, maar na 15 minuten rijden besluiten we om maar terug te draaien, en...stuiten dan natuurlijk alsnog op de cheetah waar we vrolijk voorbij waren gereden. Het is lang niet altijg gemakkelijk om dieren te vinden! De cheetah is inderdaad bezig zijn/haar gevangen wrattenzwijn op te eten: prachtig! We wachten nog een tijdje, hopend op bijvoorbeeld een confrontatie met hyena’s, maar moeten weg om op tijd bij de campsite aan te komen.
De volgende dag gaat naar Third Bridge, een beroemde houten palenbrug, waar wij ook over moeten. We hebben er een beetje schrik voor, maar de camper doet het prima door het water en de brug over. Wel wordt het ratelende geluid dat we horen als we 4 wielaandrijving inschakelen langzaam luider...Moremi valt ons een klein beetje tegen: het is wel mooi, zeker met de afwisseling tussen helder water/riet en droog/zand, maar we hadden gehoopt meer roofdieren te zien.
Naar Khwai is een lange trip. Khwai is een dorp dat omringd wordt wildernis en waar het dorp zelf een campsite beheert. We rijden gemiddeld nog geen 20 km/h. Naast het ratelend geluid krijgen we nu ook een harde knal als we van rechts naar links sturen. We vertrouwen het niet en vragen of er een monteur in het dorp is. Die blijkt er gelukkig te zijn en ‘Mike the mechanic’ ziet al snel het probleem: versleten rubbers in de linker-arm van de wielophanging. Hij weet een ‘bush fix’ te maken van rubbers die hij heeft liggen en bijgesneden worden. Daar moeten we dan maar de bewoonde wereld mee zien te halen.
We rijden door naar de campsite (Mogotho) die prachtig naast Khwai River blijkt te liggen. We moeten nog even omrijden omdat er een olifant op ons pad staat te eten. Deze campsite bestaat uit niets meer dan een bordje op de boom waar we onder staan. We maken hier een vuur, Timme vindt prachtig om met het vuur te spelen. We horen bij het wakker worden leeuwen! En willen ’s ochtends meteen vroeg weg. De dag begint echter slecht: de motor start niet! We blijven dus maar op de campsite staan. Er komt een tijdje later een safari-voertuig langs, die vraagt of hij kan helpen. Hij vindt het probleem: Mike the Mechanic had een moersleutel op het motorblok laten liggen, waardoor kortsluiting was ontstaan. Hierdoor was de zekering gesprongen en deden de gloeispiralen het niet meer. Gelukkig is hiervoor ook een bushfix: de zekering kortsluiten. Meteen daarna start de motor weer. Wel hebben we de oversteek van de leeuwen zwemmend door de rivier die ochtend gemist (horen we van onze buren). Ook zijn de leeuwen ’s ochtends vroeg over onze campsite gelopen maar schijnbaar lagen we toen nog net te slapen of keken niet naar buiten omdat we dachten dat ze verder weg waren. (Inmiddels weten we als we hetzelfde geluid horen van leeuwen dat ze heeeel erg dichtbij zijn...) In de middags gaan we langs de rivier rijden. Deze omgeving is prachtig en de middag krijgt zijn hoogtepunt als we een olifant een bad zien nemen. Dat hebben we wel vaker gezien, maar deze had er echt plezier in: in het water duiken, ronddraaien, spetteren, etc. In het late middaglicht levert dit prachtige foto’s op! De olifant is niet blij als een nijlpaard hem komt storen en jaagt die boos weg.
Soms zou je ergens langer willen blijven, en Khwai was zo’n plek. Maar we hebben nu gereserveerde plaatsen, dus rijden we door naar Savuti. Ook daarvan hebben we hoge verwachtingen, hier hebben Remco en Karin in het verleden een grote troep leeuwen gezien die een olifant te pakken hadden gekregen. Dit gedrag is vrij uitzonderlijk voor leeuwen en maakte Savuti beroemd onder natuurliefhebbers. De oorzaak voor dat gedrag was het jarenlang droogvallen van de Savuti rivier. Deze stroomt inmiddels weer en nu ziet men geen olifantenjacht meer. De eerste dag in Savuti kan onze verwachtingen echter niet vervullen, op een roan antilope na zien we niets bijzonders. Maar ja, zoals dat gaat in Afrika, de tweede dag maakt alles goed. We hadden intussen gehoord dat er een filmploeg bezig was in Savuti en ’s middags stuiten we op de filmploeg. Er zou een luipaard gezien zijn en er zijn de nodige toeschouwers. De meeste vertrekken na een tijdje, maar wij zijn geduldig en hebben tijd genoeg. En dat loont: na een tijdje komt een impala het bosje uit en begint woest te kijken en te ‘blaffen’. Pas dan zien wij ook het puntje van de staart van de luipaard. Het luipaard laat de impala links liggen, keurt ons geen blik waardig en loopt voor onze neus een stukje over de zandweg. Dan slaat hij af en gaat in hinderlaag liggen bij een groepje parelhoenders. Het loopt inmiddels al tegen zonsondergang, wij hopen dus nog op actie voordat we terugmoeten naar de campsite. En die komt! Plotseling springen alle parelhoenders op en vliegen een grote acacia boom in. En de luipaard erachter aan, tot in de kruin! Het lukt hem/haar echter niet om er een te vangen en hij druipt teleurgesteld af. We danken de luipaard voor dit spektakel. Snel rijden we terug en zijn net voor 18.30 uur terug. We steken een vuurtje aan voor de pofaardappels en worstjes en genieten na.
De derde dag horen we van anderen over een prooi die door een luipaard in een boom is getrokken. Het blijkt een zebrajong te zijn, waar de luipaard zich tegoed aan doet. Hij heeft al veel gegeten en ligt bij te komen in de struiken onder de boom. Weer een kwestie van geduld! Wat we hopen gebeurt: roofvogels hebben de prooi ook in de gaten en komen dichterbij. Dit dwingt het luipaard om terug in de boom te klimmen en zijn prooi te verdedigen. Onze camper is op zulke momenten super: we kunnen tijdens het kijken/wachten rustig een kopje koffie drinken, schoolwerk maken, spelletje doen en zelfs naar de wc.
We horen van een troep leeuwen die verderop is gesignaleerd, dus wij daarheen. We zien een prachtige ‘slow-motion dans’ tussen de leeuwen een groep giraffen en zebra’s. De leeuwen hebben waarschijnlijk al gegeten, want heel veel werk maken ze er niet van. Maar als er een dichtbij komt, zullen ze die niet laten lopen.
De volgende ochtend om 6.15 rijden we terug naar dit gebied. We zijn nog geen 10 minuten onderweg of we zien en horen een troep hyena’s die een zebrajong gevangen hebben. Uiteindelijk rijden we door om te kijken of we de troep leeuwen nog kunnen vinden. Bij een andere waterplaats hebben ze een buffeljong gepakt en liggen te eten en te drinken bij een waterplaats. Het mannetje komt zijn deel opeisen en verjaagt de troep . De rest van de troep gaat liggen uit te buiken en af en toe wat drinken. We ontbijten spek met eieren uitkijkend op dit schouwspel: ‘living the lion life’...
Als onze tijd echt op is rijden we het park uit. Savuti blijft een heerlijk wilde plek, al is er tegenwoordig veel meer toerisme dan vroeger. We besluiten om meteen door te rijden naar Kasane om daar de auto opgelapt te krijgen.