Zambia - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu Zambia - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

Zambia

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

17 Juli 2015 | Zambia, Mfuwe

29 juni - 2 juli Intermezzo Lusaka (Eureka campsite)
In Lusaka komen we enkele dagen bij: was doen (met de waslijn tussen de volleybalpalen), Internet, inkopen doen, wielen uitlijnen en hardlopen. Lusaka is voor Afrikaanse begrippen goed georganiseerd en ruim opgezet. Dit komt omdat Lusaka eigenlijk pas 100 jaar geleden bij toeval hoofdstad is geworden, daarvoor was het centrum van de macht in Livingstone. Er zijn zelfs shopping malls, waar we lekker koffie en taart kunnen krijgen.
We voelen ons al snel thuis op de campsite, die ook bewoond wordt door semi-tamme zebra's, impala's, giraffen, kudu's en apen. Timme en Karin kunnen zich heerlijk uitleven op close-ups etc.

3-5 juli: Kafue National Park (McBrides Camp)
Na enig twijfelen besluiten we toch naar Kafue NP te gaan. Dit park is minder wildrijk, maar de camp die wij kiezen wordt gerund door een leeuwenonderzoeker, dus we hebben wel wat hoop op leeuwen. Ook waren we wel huiverig voor de tse-tse vlieg die daar veel voorkomt. Dit is een bijzonder irritante vliegsoort: ze zijn superagressief (binnen 2 seconden zijn ze door een open deur/raam), ze steken en ze kunnen misschien ziektes overbrengen(daar zijn de reisgidsen etc. niet geheel duidelijk over). Het is nu eigenlijk wrang dat deze vlieg tegelijkertijd verantwoordelijk is voor veel natuurbehoud: waar de tse-tse vlieg voorkomt vond geen veeteelt plaats en bleef de natuur dus gespaard!
Onderweg moeten we urenlang over een slechte gravelweg rijden met diepe kuilen en rode stof. Onze angst blijkt terecht: de auto wordt inderdaad aangevallen door tse-tse vliegen, die ook nog eens blijken mee te liften: we hebben er op een gegeven moment wel 100 op de motorkap zitten. Zo gaan we niet kamperen! Gelukkig blijken ze alleen van miombo-bos te houden en komen ze eigenlijk niet aan de Kafue rivier waar onze campsite ligt. We zien ook pas weer wild als we dicht bij de rivier zijn, waaronder onze eerste puku's, een schattig soort hert. De campsite blijkt vrij basic te zijn, opgetrokken uit rieten muurtjes en takken. De volgende ochtend rijden we zelf rond. 's middags maken we een heerlijke boottocht op de Kafue river.
We hadden met de eigenaars afgesproken om een dag later te komen, omdat ze dan pas terug zouden komen. De leeuwenonderzoeker Chris McBride zou ons dan op night safari meenemen. Wij en vooral Timme waren daar helemaal klaar voor en wachtten geduldig af bij ons kampvuur. Helaas kwam hij niet en gaan we teleurgesteld naar bed.
Teleurgesteld willen we de volgende ochtend al wegrijden, als we hem 's ochtends nog tegenkomen. We hebben inmiddels ook leeuwengebrul dichtbij gehoord en als hij vraagt "Shall we find them?" hoeven we daar niet lang over na te denken. Nadat zijn 32 jaar oude Landrover aan de praat is, rijden we door de bush totdat we toch vrij plotseling oog in oog staan met een troep van 8 leeuwen. We volgen de troep een tijdje langs de rivier totdat we niet meer verder kunnen. Terug bij de camp maken we nog een praatje met Chris, die vroeger een bekende 'leeuwenman' was (met oa 2 boeken op zijn naam). Hij is nu op leeftijd en we vroegen ons af hoe lang hij nog gasten zou kunnen ontvangen...
Al met al rijden we met gemengde gevoelens weg: het park is groot, de rivier mooi, Chris excentriek, de leeuwen schitterend, de campsite authentiek, de tse-tse vliegen vervelend maar beheersbaar (ramen dicht als je door bos rijdt, 5 minuten stoppen voor je terug bij camp bent om de vliegen te laten terugvliegen), het wild spaarzaam verspreid.

6-7 juli: Intermezzo 2 Lusaka (Eureka, Pioneer)
Zondagochtend gaan we naar de markt op souvenir-jacht. We kopen na flink onderhandelen een mooie houten kist met dierbewerkingen erop voor Timme. (Op de camping blijkt dat hij niet in de kast past maar nadat de deksel eraf is geschroefd gelukkig wel, anders moesten we nog weken met een te grote slalontafel rondrijden...).
Het lukt (eindelijk) om met Timme's klas te skypen. Het is superleuk om de klas op het scherm te zien. Timme krijgt allemaal vragen van klasgenoten, zo houdt hij het contact levend.
Aangezien de camper een licht zoemend geluid (hum-hum-hum in het ritme van de wielen) blijft maken, proberen we bij de Ford garage langs te gaan op maandag. Helaas blijken maandag en dinsdag feestdagen te zijn in Zambia: alles dicht! We besluiten dan ook om na goed inkopen en diesel te hebben ingeslagen, door te rijden. We hopen vanuit Lusaka in Chipata aan te komen, 555 km verderop, en daar een garage te vinden. De weg is deels fantastisch (nieuw), deels slecht (oud) en deels vervelend (kilometerslange omleidingen over gravel met heel veel drempels). Chipata halen we niet voor donker en we stoppen dan ook eerder. De volgende ochtend rijden we vroeg door naar Chipata waar we inderdaad een garage vinden. De monteur luistert mee en vermoedt een probleem met kogellagers. De achteras wordt ontmanteld en geinspecteerd. Alles blijkt echter prima en de as wordt weer in elkaar gezet. Voor Timme (en Remco) een mooie leerschool hoe een differentieel en achterwielophanging in elkaar zit. Helaas is het geluid niet weg, maar we weten dat we niet veel risico lopen, dus rijden we door naar Mfuwe.

8-13 juli: South Luangwa National Park (Wildlife Camp)
Door al het gedoe met de camper komen we pas vrij laat, tegen de duisternis, aan in Wildlife Camp. We kiezen een mooie plaats aan de oever van de Luangwa River. De campsite en in het bijzonder onze plek ligt prachtig op een verhoging aan een buitenbocht van de meanderende rivier. We kunnen dus fantastisch vanuit onze site uitkijken. En dat doen we dus ook de eerste dag dat we er staan, naast de was die ook weer aandacht nodig heeft. De tweede dag gaan we zelf het park in, dat aan de overkant van de rivier ligt. Dat wil niet zeggen dat er geen wild is in en om de campsite, we zien op/dichtbij de campsite in de dagen dat we er staan een civet, large spotted genet, olifanten, een leeuw, puku's en veel baboons (bavianen) en vervet monkeys. De entreekosten hier zijn vrij hoog, dus zijn we spaarzaam met dagen dat we het park in gaan. We vinden het park heel mooi met afwisseling van open vlaktes, lagunes, uitzicht over de rivier, dichter struikgewas en hogere bomen. Het park staat bekend om de dichtheid van luipaarden. Het park laat ons wat dat betreft op de eerste dag niet in de steek, want tegen zonsondergang laat een luipaard zich prachtig aan ons zien, terwijl hij zijn gebied aan het markeren is. Vol zelfvertrouwen loopt hij langs een groepje waterbuck en puku, waarna hij in een geul verdwijnt. Timme maakt een mooi filmpje hiervan.
Op de campsite blijken verrassend veel Nederlanders te komen, ook met kinderen. We kunnen lekker bijkletsen. Als je zo lang weg bent is dat heel fijn. Het is dan ook heerlijk om om op de campsite te blijven, en 's middags een duik te nemen in het zwembad.
De tweede dag in het park rijden we wat verder het park in. De omgeving is prachtig, maar we rijden eigenlijk te veel en zijn behoorlijk kapot aan het eind van de dag.

14 juli: Timmes achtste verjaardag!! (Wildlife Camp)
Timmes achtste verjaardag begint vroeg, Timme is om 5.25 uur al wakker en kan niet wachten om weer op pad te gaan.We zijn voor 6 uur al op weg naar het park. Natuurlijk hopen we op zijn verjaardag katachtigen te zien, maar dat laat zich niet regelen! Na enige tijd rondrijden zonder katten, maar wel veel ander wild, gaan we ontbijten. Daar volgen nog drie mooie verrassingen voor Timme. Eerst hoort hij dat we ’s avonds een night drive gaan doen, wat hij heel graag wil maar wel duur is. Daarna blijkt dat papa en mama toch kadootjes hebben meegenomen, terwijl ze echt duidelijk hadden gemaakt dat dat niet meekon in de bagage en hij al een fototoestel had gekregen en de kist die we op de markt gekocht hadden etc. Vooral de 8 pakken Eet-Sum-Mor (boterkoekjes) vallen goed in de smaak! Na deze 1e uitpaksessie gaan we verder opzoek naar leeuwen.
Van een andere safariwagen horen we dat ze gezien zijn en dan rijden we er naar toe. Na nog enkele aanwijzingen vinden we de plek en hoera! Een troep van 6 leeuwen die zich lekker in een bosje heeft verschanst. Als verrassing voor Timme blijkt dat er nog wat kadootjes uit Nederland zijn van opa’s, oma’s en ooms en tantes. Vooral de technisch lego bulldozer van oom Bram wordt met grote ogen opengemaakt! Tussen het uitpakken door zien we de leeuwen af en toe opstaan om 2 meter ver cq achter het bosje weer neer te ploffen. Ze komen helaas niet meer beter in het zicht maar ja wat wil je nou nog meer op je verjaardag: leeuwen zien tijdens het uitpakken van je cadeautjes.
Voldaan rijden we terug naar de camping, waar Timme ook nog een kadootje krijgt van de engelse buurkinderen. Karin maakt Timme’s lievelingseten: pannenkoeken.
Met de engelse familie hebben we ’s avonds de night drive. Bij de zonsondergang, kijkend over de Luangwa rivier, ontkurken we een fles kinderbubbels die door alle kinderen (en de spotter) met smaak wordt opgedronken. Timme heeft voor het eerst een echt gesprekje in het engels met het buurmeisje die een jaar ouder is. Het leukste van een night drive moet dan nog komen: rijden in het donker als de nachtdieren tevoorschijn komen. Het wordt een prachtige night drive. We zien stekelvarkens, mongoose, spotted genet en wel 5 hyena’s waarvan 1 een welp heeft die zijn moeder met vertederend gepiep roept. Maar het mooiste is toch wel het luipaard die we in actie zien: hij probeert een groep puku’s te besluipen. Helaas hebben de puku’s het luipaard door en druipt hij teleurgesteld af.
Allemaal bedankt voor de lieve kadootjes en berichtjes, Timme’s verjaardag is er een geworden om nooit te vergeten!

15-17 juli: South Luangwa Nsefu sector (Zikomo camp)
Na de uitputtende verjaardag staan we rustig op en rijden naar een ander deel van het South Luangwa National Park: de Nsefu sector. Dit gebied is minder ontwikkeld en had tot voor 10 jaar geleden nog meer te lijden onder stroperij. We hebben echter goede berichten over dit deel gehoord en gaan zelf eens kijken. De campsite waar wij kunnen kamperen blijkt bij aankomst al prachtig gelegen te zijn, wederom uitkijkend over de rivier, maar nu ook met uizicht over een open veld waar puku’s, impala’s en baboons op grazen. We blijken de enige gasten te zijn op de camp, die nog steeds in ontwikkeling is. Het wordt nog beter als blijkt dat we met Timme hier nog een wandelsafari kunnen maken en ze kortingstarieven hanteren in juli. Daar maken we dankbaar gebruik van en regelen voor de volgende dag ’s ochtends een wandelsafari en ’s middags een night drive. Op deze campsite worden we als ‘luxe’ gasten verwend: voordag we vertrekken op de wandelsafaris worden we om 5.30 gewekt door de nachtwacht, waarna in de lodge voor ons koffie, thee, toast en cornflakes wacht. We wandelen met 3 begeleiders, een scout (met geweer), een gids en een assistend-gids in opleiding! Het hoogtepunt van de wandeling is het vinden van een luipaard ‘kill’ in een boom. We horen al van verder af de alarmroep van een troep bavianen en konden het daarom vinden. We zien de hyena’s die er nog omheen zwierven, in de hoop de gedode puku van het luipaard af te kunnen pakken. We zien de sleepsporen en de plek waar hij de puku had gepakt. Maar het luipaard zelf laat zich niet zien en loopt in een grote boog terug naar zijn boom. We vragen nog of wij ook terug kunnen lopen, maar de gids vindt dat (terecht) geen goed idee: enerzijds vraag je om die manier om een agressieve reactie van het luipaard, anderzijds is het belangrijk voor toekomstige wandelsafari’s dat het luipaard leert dat wandelende mensen geen bedreiging voor hem vormen. ’s Middags gaan we wederom als enige gasten op night drive, na koffie/thee met versgebakken cup cakes. Eerst rijden we naar de hot springs, een gebied waar door geothermische activiteit (dunne aardkorst) altijd warm water naar boven borrelt. Dieren vinden dit ook lekker (zeker als elders geen water is), er worden daar ook vaker dieren gezien. We zien onderweg nog een prachtige uil en veel kraanvogels. Ook zien we de ‘carmine bee eater’ een prachtig karmijn-rode vogel die in dit gebied broedt. Als het donker wordt gaan we op zoek naar katachtigen. We zien eigenlijk heel veel dieren (wel 12 spotted genets!), maar een grote kat laat zich helaas niet zien. Zo eindigt de dag een beetje dubbel: we hebben een heerlijk luxe dag gehad in een prachtig gebied met veel diversiteit aan wild, maar stiekem zijn we ook een beetje teleurgesteld dat we geen leeuwen of luipaarden hebben gezien. Worden we te verwend?
We hebben genoten van Zambia en gaan op weg naar Mozambique. We hebben zin in het strand maar gaan al het wild en de mooie natuur en nationale parken wel missen. Wel heeft Timme al een aanbieding op zak om als hij 18 is als vrijwilliger te gaan werken in Zikomo Camp. En de gids wil hem wel verder opleiden. Ze waren allemaal erg onder de indruk van zijn dierenkennis. Hij weet er heel veel van en ziet ze vaak eerder dan de spotter, zeker s’nachts. Timme was hun jongste gast op een wandelsafari maar gedroeg zich beter dan veel volwassenen werd ons verteld. Hij bleef erg rustig bij de luipaard kill en zoektocht naar het luipaard en het zien van de hyena’s.

PS foto's volgen pas als we voldoende (snel) Internet kunnen vinden...

• 20 Juli 2015 - 14:58

Marjolein:

Net weer bijgelezen. Het leest als een super mooie ervaring daar in Afrika. Jullie hebben al veel gezien en beleefd. Veel plezier in Mozambique.

Groeten,
    Marjolein Wedda

• 22 Juli 2015 - 10:36

Mirjam Munnichs:

Zojuist het hele meeslepende verhaal gelezen. Prachtig geschreven en wat leuk dat Timme is uitgenodigd om in de toekomst als vrijwilliger in het park te gaan werken!!De tijd gaat nu best wel snel. Nog maar een maand en dan zien we jullie weer. Heerlijk vooruitzicht!!~Liefs van ons