brom-exmouth - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu brom-exmouth - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

brom-exmouth

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

21 September 2008 | Australië, Sydney

vrijdag 5 september

Vandaag verlaten we Broome. Na 2 keer bij het postkantoor geweest te zijn om 2 pakjes op te halen blijkt dat er helaas maar 1 is aangekomen. Het andere laten we doorsturen. We kunnen gewoon post ontvangen op de postkantoren hier. Erg leuk! We rijden 2,5 uur naar Port Smith caravan park en Timme slaapt weer heerlijk gedurende de rit. We belanden bij een lagoon maar omdat het eb is komt er weining van zwemmen en uiteindelijk wandelen we 1,5 uur rond de lagoon. Het caravanpark verzorgt op het moment 2 kleine wallebies: Wilma en Pebbels, ze slapen in een tasje dat aan de muur hangt. Timme loopt steeds beter en steeds meer en gaat het liefst zelf op verkenning uit als we de camper parkeren.

zaterdag 6 sept: Feest

Vanadaag is Remco jarig. Timme is vol spanning al om 4 en 5.30 uur wakker maar speciaal voor papa's verjaardag slaapt hij nog tot 6.30 uur lekker tegen mama aan. Maar dan is het ook klaar: zingen,cadeautjes openmaken etc. Het lijkt wel of Timme het herkent van zijn verjaardag hij is helemaal happy. En doet heel goed hiep hiep hoera met zijn handjes in de lucht. Ook kijkt hij weer naar alle kaarten die aan de muur hangen. Als ontbijt pannekoeken met aardbeien en slagroom. Dan inpakken en naar eighty mile beach, 3 uur verderop. Een waar paradijs voor vissers. Sean, die we al vaker met zijn vrouw en 2 jarig zoontje hebben gezien, vangt een haai. Zwemmen kun je hier dan ook niet echt want de grotere liggen op de loer. Helaas valt Timme van een hellinkje waar hij vanaf probeerde te rennen (maar dat echt nog niet kan!). Deze keer flink zijn neus open gevallen. Sean, Kylie en Jack komen op verjaardsvisite met taart. Timme en Jack spelen super samen met al Timme's speelgoed. En dan is het weer tijd voor bad en bed.

zondag 7 sept.

Vandaag rijden we een flink aantal uren naar Port Hedland. Hier zien we flinke tankers, minimaal 300 meter, die ijzererts verschepen. De mijnbouw is hier helemaal booming en het kleine stadje groeit uit zijn voegen. In de namiddag zwemmen we in Pretty pool,de lokale zwemplek. Omdat het zondag is is het zowaar druk te noemen. 's Avonds genieten we van de bbq.

maandag 8 en dinsdag 9 september

Vandaag doen we flinke inkopen omdat we een dag of vier naar Karrijini NP gaan.Een lange rit maar zeer mooie rit met erg veel wildflowers onderweg. En onderweg passeren we de 10.000 km. Na aankomst op de camp wandelen we naar circular pool look out. Omdat het op de camp super stil en donker is liggen we heerlijk vroeg in bed.
De volgende ochtend tijdens het ontbijt zien we een dingo 'langs' wandelen. Na het ontbijt gaan we een flinke en steile wandeling maken in Dale Gorge o.a naar Fern Pool waar we genieten van deze enorm mooie waterval en pool. Timme klimt af en toe een stukje mee en valt uiteindelijk van vermoeidheid in de rugdrager in slaap. Na de lunch slapen we allemaal nog even heerlijk bij.

woensdag 10 september

Voor de verandering waren we vandaag weer eens vroeg uit de veren, tja en dan hoef je niet eens te werken etc. Maar we wilden gaan wandelen, deze keer zaten we om 7.15 uur in de auto op weg naar Oxer lookout. eerst nog 10 km over een slechte gravelweg dus een half uur later komen we daar aan. Even kijken maar de gorges liggen nog in de schaduw want de zon staat te laag. Dus eerst maar even ontbijten dat hadden we nog niet gedaan. Daarna een wandeling naar de onderkant van Weano gorge. Twee uurtjes op en neer,deze keer iets minder steil. Timme klimt een stukje mee omhoog (zie foto's). Hierna rijden we naar Tom Price, uiteindelijk doen we er 2,5 uur over. Een groot deel gravelroad van slechte kwaliteit, veel wasbord. Dus hobbelelen we met 20 km per uur verder. Gelukkig de laatste 60km zijn asfalt. In Tom Price een camping met stroom zodat we computer, video en accu van de fotocamera kunnen opladen. Alle drie bijna leeg en dat is niet al te handig. We vragen her en der over de kwaliteit van de weg naar Millstream park. Dit is 250 km gravel. Uiteindelijk besluiten we dit wel te gaan doen.
De rest van de namiddag wordt er wat bijgekomen,gespeeld, gepoetst in de camper de vloer ziet oranje van al het stof dat we de afgelopen dagen mee naar binnen hebben genomen.
Timme eet vandaag slecht en huilt zelfs als hij hapt. We denken dat er een kies gaat doorkomen want er zit een grote bobbel. Nu maar hopen dat dit sneller gaat dan zijn laatste tand...

donderdag 11 september

Na een rustig ontbijt zorgen we dat we om 9.30 bij het visitor center zijn. Vanuit hier vertrekt de tour naar de ijzerertsmijn die we gaan doen. Met ons nog een hele buslading toeristen. Met dichte schoenen, veiligheidsbril en helm (ook voor Timme!) gaan we op pad. We zien oa hele grote dozers. De banden zijn alleen al 3 meter hoog. Timme kijkt z'n ogen uit maar valt na een half uurtje lekker hobbelelnd in de bus bij mama op schoot in slaap. Helaas hebben we dan de 1e stop dus gaat alleen papa de bus uit. We horen allerlei verhalen over de mijnen en het mijn leven. Oa dat er goed verdiend wordt, de huizenprijzen de pan uit rijzen omdat er geen huis te krijgen is in de mijn stadjes, er veel personeel wordt ingevlogen, er veeeel geld in omgaat en het alleen maar meer gaat worden in dit gebied.
Gelukkig wordt Timme na 25 minuten wakker. Alhoewel het een minuuut of tien duurt voordat hji stopt met huilen omdat hij langer wil slapen maar het niet lukt. Hij huilt dus lekker door het commentaar van de reisleider heen...Maar bij de 2e stop mag hij mee naar buiten, helm op lukt nog wel maar debril laten we maar voor wat het is (deze ligt nu in zijn speeldoos ,'vergeten' in te leveren). HIj ziet er super stoer uit. Net Timme de Bouwer. Onder de helm nog wel zijn pet anders past het helemaal niet en zijn pet is hij gewend. HIj vraagt er zelfs om als we naar buiten gaan. dan wijst hij op z'n hoofd. En hij weet inmiddels ook dat als de pet te voorschijn komt we naar buiten gaan en meestal iets leuks gaan doen. Ja door de zon moet hij altijd een pet op buiten.
Na de toer gaan we inkopen doen voor de trip naar Millstream NP. Waar we 250 km gravelroad voor de boeg krijgen.
De rest van de dag doen we de was( de onderbroeken waren bijna op dus het werd tijd, gelukkig heeft elke camping hier wasmachines en drogers en waslijnen. In een uur is de was gedaan oftewel in de droger of op de lijn zo snel droogt het hier), poetsen een beetje de camper, slapen (Timme die nog wat in te halen heeft) scones bakken en opeten, spelen en luieren wat. Kletsen met de buren uit Tasmanie. Er zijn hier veel gezinnen met kinderen die vaak voor een aantal weken tot wel een jaar weg zijn. Huiswerk gaat mee en de school/overheid doet niet moeilijk. Toch wel een voordeel van de relaxte levensstijl.

vrijdag 12 september

We zijn vroeg op pad, 7.30 uur verlaten we de camping. Eerst 20 km asfalt en dan 46 km gravel naar Hamersley Gorge, nog onderdeel van Karrijini NP. Deze keer een super gravel weg waar we de 80 km/u zelfs halen. Alleen de laatste 5 km die we in het NP rijden zijn erg slecht en we doen daar dan extra lang over. Maar het was de moeite waard. de gorge was erg mooi met zijn diverse gesteentes. We willen een uur of 2 wandelen maar uiteindleijk blijkt dat er geen echt pad is en gaan we maar aan de koffie en thee. Er komt nog een auto aan en dan blijkt dat het wandelpad door het water gaat al klimmend over rotsen etc. Maar wel een mooi eind. Tja dat doen we met Timme toch maar niet. Dus vertrekken we rond 10.30 uur op weg naar een camping ergens halverwege naar Millstream NP. De weg blijft over het algemeen goed en we komen dan ook rond 12.30 uur al aan op station (boerderij) Mount Florance.Het lijkt erg verlaten maar er schijnt goed geboerd te worden horen we later op de dag. Tijd voor de lunch. Voor de rest van de dag hangen we een beetje rond,spelen,wandelen,lezen etc.

zat 13 sept.

Rond 11.00 uur verlaten we de camping en gaan opweg naar Millstream NP nog steeds via gravelwegen. Tja, en dan blijkt onze kaart toch wat onduidelijk te zijn en belanden we niet in Millstream. NP. Na een tijd rijden zien we borden naar Python pool waar we van weten dat deze niet in het NP ligt. Omdat we geen ander borden meer zien volgen we deze maar. Hier aangekomen kijkenwe bij de buren op de kaart en zien dat we een afslag naar Millstream gemist hebben. 50 km terugrijden over gravel. En dat terwijl over 20 km de asfaltweg begint. De gravelweg is steeds slechter geworden dus besluiten we de asfalt weg te nemen naar Karratha. Maar eerst genieten we van de wandeling en het uitzicht op Mount Herbert. In Karratha gaan we naar de enige camping die het stadje rijk is maar ivm de booming mijnbouw is deze super duur maar ja er is geen ander keus.

zondag 14 september
Omdat we genoeg gerden hebben de laatste dagen blijven we in Karratha. Vandaag is Timme 14 maanden en dat vieren we met een klein uitstapje naar Point Samsom om daar fish and chips te eten in het lokaal beroemde restuarant, Moby's. De vis is heerlijk en dat na een uur wachten want het is zondag en dus super druk. In de verre verte zien we walvissen zwemmen voor de kust. Weer op de camping aangekomen speelt Timme met Lily het buurmeisje van 2 jaar. Maar eigenlijk speelt hij met haar speelgoed.

maandag 15 september-donderdag 18 september
Vandaag rijden we nadat we inkopen gedaan hebben,en Timme door papa verwend is met een kiepauto en jeep, en we illegaal in een woonwijk geinternet hebben (moet je je draadloosnetwerk maar beveiligen) naar 40 mile beach. Weer een erg mooi strand waar we in het zand spelen,zwemmen,lezen,wandelen etc. En zelfs de volle maan zien opkomen.
Timme is vandaag erg in de brabbelfase. Ook doet hij ons steeds meer na, oa de gebaren die we doen tijdens het inparkeren van de camper waar hij driftig mee doet zwaaien met zijn armen.
Dinsdag rijden we naar Onslow. Vandaag zijn we 3 maanden op reis en nog vier te gaan. We gaan hier heen om de staircase to the moon te zien. Maar 's avonds blijkt dat er niet al te veel van te zien is. In 1e instantie wolken maar als de maan daarboven komt is er te weinig spiegeling op het water doordat er nauwelijks mudflats (moddervlaktes die onstataan bij eb) zijn.
Woensdag rijden we naar Exmouth,een redelijk grote plaats, 2500 inwoners rijk. Omdat we 400 km moeten rijden vertrekken we al om 8.30 uur. Eerst 1,5 uur rijden en timme vermaken in de bus. Om na een korte pauze het 2e deel te rijden. We lunchen in de bus en komen uiteindelijk om 14.00 uur aan op de zeer mooie camping. Op de camping boeken we een walvistrip voor de volgende middag. 's Avonds aan de bbq en daarna gaat Timme in bad. BIj de dameswasgelegenheden zijn altijd de babybadjes en nooit bij de heren. Dit badje zit erg hoog en Timme heeft ontdekt dat mama natspatten erg leuk is. Het eindigt dan ook in een waterballet maar we hebben wel veel pret samen gehad.
Omdat we op loopafstand van het centrum zitten hebben we de volgende ochtend heerlijk vers brood. De rest van de dag wordt doorgebracht met spelen in de speeltuin, zwemmen en internetten. Om 15.45 uur worden we met de bus opgehald om naar de walvissen te kijken. UIteindleijk een super trip waar we heel veel walvissen gezien hebben. Maar helaas zijn ze nauwelijks bovenwater te zien. Ze zwemmen veelal op een afstandje mee met de boot. Maar ondanks dat ze weining springen etc. was het super deze enorm grote dieren te zien en te horen.

vrijdag 19 september

Nadat Timme ons om 5.30 u gewekt had sliep hij gelukkig nog tot 6.45 uur door. Wat papa en mama erg fijn vonden want om 0.00 uur was het spooktijd geweest. En het is flink gaan waaien zodat Remco midden in de nacht het zonnescherm nog even moet inklappen. Na een stevig ontbijt was Timme klaar voor de playgroup. En ook deze keer heeft hij weer heerlijk gespeeld. Remco was mee en Karin heeft inkopen gedaan, gemaild en de foto's op internet geplaats. Om 11.00 uur hebben we Exmouth verlaten en zijn we op weg gegaan naar Cape range NP. Timme valt na 10 sec. rijden al in slaap zodat papa en mama onderweg met uitzicht op de oceaan rustig koffie en thee kunnen drineken. Na 2 uur rijden komen we bij het visitors centre aan en regelen een camp voor de nacht. Het waait nog steeds stevig en omdat het hier erg kaal is maakt dat het zwemmen etc. wat minder prettig. Na de lunch gaan we naar turquoise bay. Een super mooi wit zand strand met natuurlijk turquoise helder water met koraal en vissen. We zwemmen even want het stormt. 's Avonds eten we nog wel buiten maar beschut achter de camper. Timme geniet zoals altijd weer van zijn aardappels met broccoli en worstje. En apple crumble met custard als toetje. Nog even spelen in de camper en dan in badje. Zoals altijd als we op een camp staan in de vertrouwde IKEA bak in de douche ruimte. Timme ontdenkt dat hoofd botsen met mama wel een erg leuk speeletje is en hij giert het uit van het lachten. Net als papa en mama. Zelfs als hij zijn avondvoeding krijgt moet er nog even gebotst worden en van de slappe lach duurt het even voor hij aan drinken toe komt.

zaterdag 20 september.

Na een heerlijk rustige nacht worden we, zoals inmiddels gebruikelijk, om 6.00 uur gewekt door Timme. Na het ontbijt gaan we op weg naar een ander camp. De wind zou vandaag nog harder gaan waaien maar gelukkig blijkt dat mee te vallen.
Tijdens de thee en koffie in de bus zit Timme in zijn autostoeltje en wat gebeurd rond 10.15 in 1 sec. plop slaapt meneertje en uiteindleijk nog 2 uur lang maar dan gaan we wel al rijden.
We wandelen in de gorge bij yardie creek en daarna gaan we nogmaals naar turquoise bay. Wel is er enorme deining en is de zee erg onrustig. Maar omda we in een baai zitten hebben we er niet al te veel last van Remco zwemt wat rond in de baai en karin en timme spelen heerlijk in het zand. Timme geniet van al het zand en de golven die af en toe alles wegspoelen. Hij gaat het strand en de golven steeds leuker vinden. Ook zwemmen we nog heerlijk met ons 3 en wordt Timme veelvuldig de lucht in en over gegooid. Omdat het al na 16.00 uur is gaat zijn surfpak uit en speelt hij heerlijk in zijn adamskostuum op het strand. Timme lijkt dit heerlijk te vinden en geniet er dan ook volop van. Ook doet hij zijn spelletje van gisteravond, hoofd botsen, nog samen met mama en weer is het een enorme lachpartij waar we alle drie heerlijk van genieten. Wel worden de kopstootjes steeds harder dus het wordt opletten.
Op de terugweg naar de camp.een andere dan gisternacht (Mesa camp) komt een kangaroo wel erg onverwacht dichtbij. Remco rijdt en ziet een kangaroo oversteken en wijst enthousiast, helaas vergeet hij dat er vaak nog een achteraan komt. Maar gelukkig het komt allemaal goed. Tja, we hadden net de grap gemaakt: wat is hop,hop,hop en flatsch? een dead roo (die we veel langs de kant van de weg zien liggen. Ook hadden we het de ochtend erover gehad dat het toch wel veel schade aan de auto geeft zo'n botsing met een kangaroo.
Zul je dus net zien.

• 23 September 2008 - 12:46

Jacky:

Wat een mooie verhalen maar weer en dan die Timme, jullie idolaat, hij gaat zo snel vooruit.
    Het is echt al een bijdehandje geloof ik.
    We missen jullie wel, Tijl noemt Timme nog steeds baby, zal hij gek opkijken straks in Januari.

veel liefs Loek, Jacky, Jip en Tijl

• 24 September 2008 - 16:08

Anke:

Hey allemaal,

Ik was verbaasd dat het alweer drie maanden geleden is! Maar dat merk ik wel meteen als ik lees wat Timme wel al niet allemaal kan.

Ik moest jullie de groetjes doen van de hele oude A1, inclsief Bjorn natuurlijk.

En ik moet toegeven dat ik onderhand toch wel een beetje jaloers op jullie ben als ik alle mooie verhalen lees, en die foto's worden steeds mooier.

Volgens mij wordt dat kleine mannetjes wel een beetje bijdehand, want hij leerd natuurlijk steed meer dingen die hij alleen kan doen.

Kus x Anke