19 november - 15 december - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu 19 november - 15 december - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

19 november - 15 december

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

15 December 2008 | Australië, Sydney

woensdag 19 november

We gaan s'ochtends nog een keer walvissen spotten maar helaas weer niks gezien. Daarna gaat we naar de playgroup in St.Helens. Hier spreken we weer de nodige lokale moeders en Timme speelt heerlijk met al het nieuwe speelgoed en kijkt zijn ogen uit naar alle andere kinderen. Hierna valt hij supersnel in slaap. Na de lunch gaan we wandelen bij de Peron Dunes maar het wordt met dank aan de regen een erg korte wandeling. We gaan naar dezelfde camping als maandag en doen dan maar de was. Het regent de rest van de dag en we vermaken ons in de camper met spelen, puzzelen, kleuren, dansen, eten etc.

donderdag 20 november
Omdat we overal horen dat we toch echt wel wat moeten boeken voor de kerst hebben we dat vanochtend maar gedaan. De receptie heeft diverse campings gebeld en uiteindelijk gaan we van 22-26 december naar Tathra. Eigenlijk alleen omdat Timme zo mooi Tata zegt tegen de chocoladepasta en pindakaas. En nu zegt hij dus tata als we zeggen: waar gaan we met kerst heen?
En ook vandaag weer een regendag. We rijden naar Bicheno maar als lunch stoppen we bij Elephants Pass waar we 'hollandse' pannekoeken eten. En ook vandaag weer binnen blijven etc. Remco gaat nog even met Timme samen onder de douche maar dat is geen succes. De douchestraal is zo hard dat Timme het niks vindt. Nu maar hopen dat hij douchen weer leuk gaat vinden.

vrijdag 21 november
Gelukkig is het vanochtend droog. Timme en Remco lopen naar de bakker en we ontbijten met heerlijk vers brood. We zijn vroeg op pad want we gaan naar de dierentuin. Om 9.00, als de poort opengaat, staan we al voor de poort. We zien hier oa wombats, tasmaanse duivels, diverse tasmaanse soorten kangaroo's, vogels etc. Een papagaai komt zelfs bij ons alledrie op de schouder zitten. Timme vindt het maar wat spannend. s'Middags gaan we 2 uur wandelen in Douglas-Apsley NP. Hier lopen we eerst een stukje door een rivier die we moeten oversteken maar die te hoog staat om droge voeten te houden, dus schoenen uit. Het eindpunt, de gorge, valt een beetje tegen. Timme loopt weer een heel stuk zelf, en valt helaas ook, maar de schade valt mee. Net als het flink begint te regen komen we weer bij de bus. Daarna nog even naar de blowhole aan het strand kijken die flink wat water spuit. En dan snel eten maken, in bad, naar bed. Nog even tv kijken en de website bijwerken.

zaterdag 22 november
Vandaag heeft het de hele dag gegoten. We hebben dus maar een stuk gereden naar Coles bay. Waar we indetnet hadden op de camping. Timme heeft weinig geslapen dus was erg hangerig en huilerig, erg gezellig zo hoor de hele dag in de bus hangen. Wel hebben we via internet kaartjes kunnen bestellen voor een concert van Marco Borsata in maart in Antwerpen. Tja, met internet kan alles waar je ook zit. En omdat opa uit Klimmen vandaag jarig was zijn we heerlijk gaan uit eten.

zondag 23 november
Vandaag eerst heerlijk uitgeslapen tot 7.30 uur, dat is dan weer een voordeel van een dag slecht slapen. En omdat er op loopafstand een bakker zit hadden we heerlijk vers brood voor ontbijt. En tijdens het ontbijt lekker kunnen skypen. Het waait nog enorm en dat merken we pas goed als we naar de vuurtoren gaan in Cape Tourville,we worden weggeblazen. Na d elunch wandelen we een uurtje aan de ander kant van de punt dus meer in de luwte, naar Hazard bay. In de nabij gelegen luxe lodge warmen we ons op bij het haardvuur want het lijkt wel herfst. Timme kan hier heerlijk traplopen en komt zo ook aan de broodnodige beweging voordat we weer in de regen in de bus terugkomen.

maandag 24 november
En na een uitslaap ochtend volgt weer een vroege ochtend, 6.00 uur is toch wel erg vroeg vinden papa en mama. Voor het onbijt hebben we nu wel warm brood want we zijn erg vroeg bij de bakker. En eigenijk komt het allemaal wel goed uit want we willen wandelen naar een uitkijkpunt op Wineglass bay, uitgeroepen tot een van de top 10 stranden ter wereld. Maar je moet dan wel 1,5 uur lopen voordat je aan het strand kunt liggen. Het is gelukkig droog maar van een mooi strand uitzicht is niet echt sprake. We rijden een flink stuk naar Triabunna waar we lunchen maar het is daar verder zo uitgestorven dat we nog een uurtje verder rijden naar Richmond. Hier is een camping met binnenbad. Het water is niet al te warm dus het zwemmen is niet zo'n succes. We eten heerlijk zuurkool- (uit blik) stamppot. Inmiddels hebben we de camper te koop staan op het internet en hebben inmiddels een serieuze koper. Nu nog een afspraak maken ergens onder Sydney.

dinsdag 25 november
Na een heerlijke nacht worden we om 6.30 uur wakker gemaakt door Timme. Hij en wij hebben heerlijk geslapen en Timme is dan ook erg vrolijk en uitgelaten. Als onbijt eten we yoghurt met cruesli en voor Timme rijstpop's. HIj is hier altijd dol op. Na het onbijt willen we gaan zwemmen maar helaas is het zwembad net dicht omdat er chemicalien in gedaan zijn. Tja, da's balen. Maar uiteindelijk gaan we naar het dorpje toe om wat rond te struinen, spelen in de speeltuin etc. Het is een mooi oud dorpje waar we een paar leuke souvenirs kopen. Bij de bakker drinken we koffie met heerlijke krentenbollen. Hierna hebben we een redelijke rit voor de boeg en Timme slaapt dan ook weer bijna 1,5 uur. We stoppen voor de lunch bij tesselated pavement. Door de zee onstaan lijnen in de stenen waardoor ze op een soort tegelstoep lijken. Daarna gaan we naar tasmans arch, Devils kitchen en een blowhole. Allemaal ontstaan door grotten en zeewater. Timme loopt ondertussen steeds vaker met ons mee, en af en toe natuurlijk even op de nek bij papa en soms bij mama. Daarna nog even langs een chocaladefabriekje waar we heerlijk mogen proeven. Zelfs Timme krijgt een klein stukje en geniet daar van. En uiteindelijk rijden we naar de camping in Port Arthur, een historisch openlucht museum. Maar of we daar nog gaan rondlopen zien we morgen wel weer. Nu is het tijd om eten te maken en lekker rond te lopen op de mooie camping (terrascamping aan zee in de bossen) en te spelen in de speeltuin. Bij de bakker hadden we een heerlijke quiche gekocht dus we hebben gesmuld. Als toetje nog perzikcrumble dus de buikjes waren vol. Die van Timme was een paar maten gegroeid. Op de camping komen allerlei dieren (potoroos, possumes, echidnas, wallabies) dus nog even een korte wandeling met Timme, douchen en naar bed. Tja, en dan was het 19.15 uur maar Timme had geen slaap meer en lag nog tot 20.00 uur te spelen in zijn bed voordat hij ging slapen. Hij speelt dan met z'n giraffe,clown en lap (t-shirt).

woensdag 26 november
Timme was om 4.00 en 5.30 uur wakker maar heeft uiteindelijk nog tot 8.00 uur lekker in bed bij papa en mama geslapen. Heerlijk tegen mama aankruipen en het liefst met z'n hoofd bovenop jouw hoofd. Maar goed uiteindelijk pikt hij dan het hele kussen in. En vandaag schijnt eindelijk de zon weer eens. Het is zelfs strak blauw dus we ontbijten weer eens buiten. Na het ontbijt inpakken en op weg naar het dorpje om te tanken etc. Na de koffie rijden we naar Tasman NP (bijna Pasman). Timme slaapt maar 40 minuten en is dus niet echt uitgeslapen. We willen een lange wandeltocht maken van 4 uur. Maar na een half uur lopen besluiten we terug te gaan. Het is een nogal overwoekerd pad en erg rotsig met losse stenen. Volgens onze reisgids moet het een veelbelopen pad zijn... Uiteindelijk rijden we terug naar de camping,we wilden eigenlijk op de camp in het National Park slapen maar er staan wat groepen en vissers op de camper en caravan plekkenen daar hebben we niet echt zin in. Op de camping lekker buiten in het zonnetje genieten van een lekker Tasmaans stukje kaas met een milkshake. Remco en Timme maken nog een wandeling naar het strand en het openlucht museum (een historische gevangenis voor eerste convicts in de 19e eeuw). Omdat er hier geen winkels zijn en we dat niet verwacht hadden eten we restjes met blikgroenten ed. Het smaakt heerlijk.

donderdag 27 november
Het is vanochtend nog mooi weer, blauwe lucht met wolken. Dus nog maar even gebruik van maken. We ontbijten weer lekker buiten. Daarna rijden we naar een uitzichtpunt met een redelijk uitzicht, en het begint ook weer te betrekken,helaas. We rijden nog snel naar een ander mooi uitzicht maar helaas het begint al te regenen. We doen dus maar koffie en fruit en de bus. Vervolgens rijden we in de stromende regen naar Hobart. Lunchen doen we in een shopping mall waar we grote inkopen doen. De laatste dagen zijn we door onze hele voorraad fruit en groenten gegaan want er was weinig te koop. We kopen eindelijk De banana's in pyama's pyama voor Timme, maat 2 maar die zal hij pas volgende winter aankunnen blijkt in de bus,een beetje erg groot, voor 92 cm. Maar wel super tof, wit met blauwe strepen.
Dan naar de camping. Waar we nog snel gebruik kunnen maken van een prive zwembadje. Met 36 graden, lekker voor ons en Timme. Je moet even inschrijven maar dan heb je een uur een prive zwembad met waterjets, bubbels en een zwemstraal. En er zijn allemaal ballen etc. En omdat het van 5-6 uur was hebben we aansluitend maar heerlijke houtovengestookte pizza gehaald bij de take away. En voor Timme is het al laat, dus nog even spelen en dan naar bed. Hij spookt nog even rond maar valt na een kwartiertje in slaap. Wij lezen nog even, kijken nog wat tv en gaan dan ook lekker slapen.

vrijdag 28 november
Timme spookt vanaf 5.00 uur een beetje rond in ons bed. HIj slaapt af en toe wat maar mama slaapt niet meer met zo'n spookje naast zich. Papa gaat met Timme naar een playgroup voor vaders, dat is weer eens wat anders dan alleen moeders! Nu dus ook praten over sport etc. Karin gaat ondertussen shoppen. Na de playgroup hebben papa en Timme nog de botanical gardens bezocht, maar helaas was daar niet de verwachte speeltuin. Wel mooie orchideeen. Om deze vader-zoon dag goed te besluiten gaan we met zijn allen fish and chips eten in de Fish Frenzy, een instituut in Hobart.

zaterdag 29 november
Sinterklaas is op bezoek geweest en heeft voor Timme een nieuwe Elmo handdoek in zijn schoen gestopt. Timme vond het super leuk. En natuurlijk lekker marsepein voor Remco en een nieuw boek want hij was door de voorraad heen.
Voor de rest hebben we hoofdzakelijk in het heerlijk zonnetje en rondgelopen op de Salamancamarkt in Hobart. Een grote gezellige markt waar we oa. olliebollen gegeten hebben (de nederlandse kroketten waren helaas op). En heerlijk boerenbrood gegeten hebben met tasmaanse brie en rauwe ham. Dit alles hebben we op een groot plein opgegeten voor de lunch. Op de markt hebben we natuurlijk ook weer souvenirs gekocht en een mooie mobiel voor Timme's kamer. Hopelijk komt deze heelhuids thuis aan. s'Middags hebben we nog een uur heerlijk gezwommen in het zwembad op de camping. Timme heeft voor het eerst in een zwembad gezeten. Hij moest even wennen maar uiteindelijk konden we hem loslaten en hield hij zichzelf vast. In de beroemde zalmwinkel van Tasmanie (Tassal on Salamanca) hadden we een heerlijk stuk verse zalm in dille/citroenmarinade gekocht. Samen met gebakken aardappeltjes en broccoli hebben we alle drie heerlijk gesmuld. Timme vond de smaak erg lekker maar alleen kleine stukje slikte hij door. De textuur vond hij schijnbaar wat minder.
Timme is erg zoekende naar klanken ed. Als we papa aanwijzen zegt hij bapa, als we mama aanwijzen zegt mapa en als we Timme aanwijzen wijst hij zichzelf op de buik en zegt boppe (een samentrekking van zijn bijnamen pop en flop met timme???).

zondag 30 november
Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen tot 7.45 uur. Toen maar snel uit ons bed want we moesten nog inkopen doen en naar de markt in Glenorchy. De markten zijn leuk om wat lokale 'geur' op te snuiven. Ook is hier een levendige handel in 2e hands spullen,veel baby en kinderkleren en speelgoed. Het kost vaak bijna niks, een hele zak met duplo,1 Euro. Tja, maar Timme heeft genoeg en we krijgen het toch niet mee met het vliegtuig. Na de koffie rijden we naar Mount Field NP. Hier lunchen we lekker buiten op de camp, het is nog steeds redelijk goed weer en met een trui aan kan het prima. Vervolgens maken we een wandeling van ruim 2 uur naar oa Russell falls, een van de mooiste plekken van tasmanie. Hier kunnen we ons wel in vinden. En nog 2 kleinere watervallen maar die zijn minder indrukwekkend. Wel lopen we door bos met enorm hoge bomen, wel 75 meter hoog. Als we terug komen op de camp speelt Timme nog even in de natuurspeeltuin en dineren we, tortilla's, samen met pademelons (klein soort wallaby) naast de picknicktafel. Timme nog even zijn favoriete toetje,banaan, in de bus. Nog even spelen en om 19.00 onder de douche en dan naar bed.

maandag 1 december
Het heeft flink geregend vannacht en ook als we wakker worden regent het nog steeds. Voor ontbijt hebben we heerlijke croissants. Voor Timme iets nieuws maar hij werkt hem vliegensvlug naar binnen. Omdat het nog steeds regent rijden we een klein stukje naar een dorpje met een koffietent. Hier lopen we tussen de buien nog even buiten wat rond maar al snel belanden we binnen. Timme speelt lekker binnen met de kleinzoon van de eigenaar, hoofdzakelijk gooit Timme een klein rose balletje naar hem en schopt deze dan terug. Sinds we weer eens gezwommen hebben gooit hij met 1 hand (toch een handballer...). Als het eindelijk droog wordt gaan we nog even buiten spelen in de tuin. Daarna rijden we met een lekker uitgetelde Timme naar Lake St. Clair NP. We willen hier graag een lange wandeling maken van 5 uur. Maar met dit weer: koud, het heeft 's ochtends hier gesneeuwd, en als wij in het visitorscentrum zijn hagelt het, besluiten we uiteindelijk een korte wandeling te maken van 1 uur. Deze houden we net droog, op het einde nog even de paraplu op. Timme is flink aangekleed: romper met lange mouwen en benen (hebben we pas nieuw gekocht), t-shirt lange mouw,wollen trui van icebreaker (ook nieuw en nog erg groot maar wel lekker warm), spijker broek,2 paar sokken en warme schoenen,fleecejas met muts en eronder een zonnebandana en nog handschoenen aan. Nee hij heeft het niet koud gehad.
Na de wandeling opwarmen met een warme chocomel in het cafe bij de openhaard. Timme loopt hier rond in zijn trui met romper oftewel het ziet er een beetje vreemd uit maar om al die kleren binnen aan te houden... Daarna naar de bus waar we voor het eerst de verwarming aanzetten. Het voelt al snel koud aan en de nacht brengen we dan ook lekker met ons 3-en samen door onder alle warme slaapspullen die we maar bij ons hebben.

dinsdag 2 december
Nee, we hebben het niet koud gehad en allemaal heerlijk geslapen tot 7.00 uur. En ook nu regent het weer...Na het ontbijt etc. gaan we weer naar het visitorscentrum omdat Timme hier heerlijk de ruimte heeft om lekker rond te rennen en te spelen. En er is hier een open haard dus lekker warm. We spreken een tijdje met 2 engelsen die 12 dagen in Tasmanie zijn en willen gaan wandelen maar geen zin hebben om in de regen te vertrekken. Ook komen er een heleboel mensen aan met de ferry die de overlandtrack gedaan hebben. Een ruime week wandelen, en dat met al deze regen, zij liever dan wij. Uiteindelijk vertrekken we rond een uur of 11.00. We moeten een flink stuk rijden en in deze bergen schiet dat niet al te veel op. Uiteindelijk zijn we pas om 13.30 uur bij de Montezuma falls. Hier willen we 3 uur wandelen en gelukkig is het droog. Na een hele snelle lunch, die we deels onderweg nog opeten, gaan we op pad. Na 15 minuten lopen stappen we bijna op een slang. Verschrikt lopen we achteruit maar na enige observatie denken we dat hij dood is...dat blijkt ook zo te zijn gelukkig. Maar de tijdens de wandeling zijn we wel erg oplettend. De waterval is erg mooi en heeft enorm veel water ivm de vele regenval van de afgelopen tijd. We worden er zelfs nat van. De hangbrug is lekker smal, hoog en wiebelig. Uiteindelijk zijn we om 5 uur weer terug bij de bus. Nog 15 minuten rijden naar de camping, snel hamburgers maken en eten. En daarna heerlijk onder een warme douche. Het is hier gelukkig minder koud omdat we een stuk lager zitten.

woensdag 3 december
En ook vandaag staan we op met regen. Maar gelukkig minder hard zodat Remco en Timme snel tussen de buien door even naar de bakker lopen, maar helaas niet droog thuis komen. Na het ontbijt gaan we even internetten ivm camperverkoop. Dan naar het postkantoor,de lokale supermarkt en vervolgens bij de lokale bakker annex koffietent en vervolgens rijden we naar Cradle mountain NP. Nog steeds in de regen. In het NP aangekomen schrikken we eigenlijk van het enorm ontwikkelde toerisme hier. Je moet zelfs met een transferbus naar het beroemde deel van Cradle Mountain, waar ook alle wandelpaden lopen. We hadden verwacht hier wel een camping van het NP te vinden maar er is alleen een commerciele camping die ook nog eens bijna 2x zo duur is als alle andere campings die we tot nu toe hebben gehad in Tasmanie. Maar ja je moet ergens slapen. We lunchen in de camper en omdat het nog steeds regent rijden we naar een tentoonstelling van vele fotografen,erg mooie foto's zien we hier en Timme gedraagt zich voorbeeldig in de gallery. Daarna besluiten we maar niet meer te wandelen en gaan we naar een Lodge waar we bij het haardvuur genieten van een warm drankje. Op de camping hebben ze een mega grote keuken met bbq en openhaard, waar het hout en papier etc.al opgestapeld ligt. Hier maken we dus graag gebruik van, en in de regen genieten we binnen van de bbq. En voelt al flink koud als Timme gaat slapen we zijn benieuwd hoe koud het gaat worden vannacht. Om 21.00 uur wordt Timme flink overstuur wakker en uiteindelijk is hij , zoals meestal, te troosten met een boekje van Elmo en de ballen. En natuurlijk lekker bij mama en papa in het warme grote bed. maar dat was zowieso al de bedoeling want we hebben niet al te veel warme dekens ed bij ons,zeker niet als het rond het vriespunt wordt...

donderdag 4 december
En ja hoor het was flink koud. En zoals voorspeld is het droog en blauw buiten. dus als we om 7.00 gewekt worden door een kussende en knuffelende Timme staan we snel op. Zo snel zijn we zelden en om 8.00 hebben we de 1e transfer bus naar Cradle Mountain Wij en nog 2 anderen zijn zo vroeg op in deze kou. We hebben ons flink warm aangekleed en Timme is weer flink ingepakt. We lopen een stuk langs het meer (Dove Lake) en dan via een flinke steile klim met bij de top kettingen naar Marions lookout. Een stukje onder de top lopen we in het ijs en de sneeuw!!! We hebben een fantastisch uitzicht en zijn er nog helemaal alleen. Een half uur laten zien we het steeds drukker worden. Maar dan zijn wij alweer op weg omlaag. Halverwege hebben we mooi uitzicht op ons 2e huisje dat we hier recentelijk gekocht hebben. Een mooi blokhut die alleen te voet te bereiken is. De materialen voor de verbouwing aan de badkamer en keuken worden dan ook per helicopter gebracht!
Bijna bij het einde van deze zeer mooie tocht zien we dan eindelijk voor het eerst wombats in het wild. Ondanks de kou vinden we dit beiden een van de mooiste wandelingen die we gedaan hebben tijdens deze reis. Met de bus rijden we terug naar de Lodge waar we gisteren wat gedronken hebben om ons te te verwennen met lekker pizza en friet. Dat gaat er wel in na zo'n wandeling van bijna 3 uur. Timme is nog steeds wakker en voor het eerst slaapt hij na de lunch. Als we van de lodge naar de camping terug rijden,5 minuten,is hij al vertrokken. Als hij na een uurtje wakker is,en het nog steeds mooi weer is besluiten we nogmaals de bus te nemen en een klein stukje om het meer te wandelen. de sneeuw op de toppen is nu voor een deel weer gesmolten zien we. Timme loopt nu weer flinke stukken zelf en we eten onze fruitsnack heerlijk op met uitzicht op het meer en de bergen. Dan de bus weer terug naar de camping waar we lekkere stampot van rauwe anijvie met spekjes eten.

vrijdag 5 december
Sinterklaas is jarig vandaag en we weten dat hij 2 pakketjes voor ons naar het postkantoor in Launceston heeft gestuurd. Na het onbijt rijden we nog een stuk om deze pakketjes op te halen zodat we s'middags sinetrklaas kunnen vieren. Maar ja dan kom je op het postkantoor en dan is er niks. Met een flinke kater shoppen we nog wat en verwennen ons zelf dan maar met een stuk gebak, dat eigenlijk niet eens lekker is. Op de camping hebben we weer internet en zoeken nog eens op of er niet toch meerdere postkantaroren zijn. En ja hoor, zeker als we nog even checken waar de pakketten heengestuurd zijn. Blijken ze naar een ander postkantoor gestuurd te zijn. De dame achter de balie zei nog zo dat dit het enige was in de hele stad. Dus dan maar sinterklaas vieren op 6 december. 's Avonds skypen we een tijdje met de ouders van Karin en we zetten weer de nodige foto's onlinen en lezen de mail.

zaterdag 6 december
Het is net alsof Timme weet dat het vandaag dan toch echt sinterklaas is want hij is al om 6.00 uur wakker. Na het ontbijt rijden we dus weer de stad in. Maar eerst krijgt de bus een grote schoonmaak beurt aan de buiten kant bij een wasserette. Helaas wordt hij niet echt schoon en dat is voor de verkoop toch wel handig. Dus eerst nog maar even speciaal insectenverwijderaar kopen (restanten van de Nullaborplain). En dan eindelijk, op het juiste postkanoor zijn 2 pakjes aangekomen. Eerst zeggen ze dat er maar 1 is en na ons aandringen zoeken ze nog even verder en ja hoor het 2e pakje is er ook. We bedwingen onze nieuwsgierigheid en gaan nog even koffie drinken bij de haven. Op de camping bakken we eerst nog verse pepernoten. Zonder weegschaal een beetje lastig want de balletjes lopen uit en lijken meer op platte ronde speculaasbrokken, maar ze smaken heerlijk. Zelfs Timme is er dol op maar na 3 vinden papa en mama het wel genoeg. Ook hebben we nog heerlijke marsepein en in de pakketten zit nog gevulde speculaas (deze keer geen douane controle) en printen. En natuurlijk nederlandse boeken, speelgoed voor Timme etc. Hij en wij genieten van de kado's en we zingen natuurlijk ook voor Sinterklaas. We eten een snelle 'sinterklaas' maaltijd en genieten nog wat van het mooie weer. Timme is erg moe van alles en ligt lekker vroeg in bed zodat papa en mama nog even heerlijk tv kunnen kijken. dat is het voordeel van een camping bij een grote stad, tv ontvangst.

zondag 7 december
Als we wakker worden schijnt de zon al heerlijk (ook al om 6.30 uur) en is het mooi blauw buiten. we ontbijten dan ook heerlijk in het zonnetje. Nog een beetje fris maar met een warme trui kan het net. Daarna gaan naar de markt in Lauceston, die blijkt wat verder te lopen zijn dan we dachten maar dan hebben we ook onze portie lichaamsbeweging gehad. We drinken weer koffie bij de haven in dezelfde tent als gisteren maar nu is het erg druk. Voor Timme is er een grote mand met speelgoed dus hij vermaakt zich prima. Dan rijden we naar Kelso. Onderweg bellen we met de 2e geinteresserde voor de camper. Ook nu weer iemand uit Sydney. Tja dat gaat lastig worden met 2 gegadigden maar ja verkocht is verkocht. deze persoon zien we misschien op weg naar Sydney want hij gaat naar zijn dochter in Melbourne komende 2 weken ergens. De andere kopers zien we rond 20 december halverwege Sydney en Tathra,waar we de kerst doorbrengen. Zij wilden wel een paar honderd kilometer rijden. We hebben dus alle hoop dat de verkoop wel gaat lukken. En met een heel wat betere prijs dan bij een dealer. Maar we zien wel.
Op de camping wassen we de camper grondig met het nieuwe zware spul en het werkt prima. Hij ziet er weer een stuk beter uit. Timme werkt heerlijk mee en wast oa zijn dozer en ondertussen papa en mama ook nog even. We eten heerlijk buiten en daarna speelt Timme nog even lekker binnen. Hij houdt er erg van om in de spiegel van de oven te kijken. Hij is er helemaal verliefd op. Ook als we s' ochtends wakker worden moet hij zichzelf als hij uit bed geklommen is even bekijken. En draait dan vaak rondjes.

maandag 8 december

En ook vandaag is het weer blauw als we heerlijk buiten ontbijten. Na het ontbijt gaat Timme zelf naar de speeltuin toe om te spelen, deze ligt 100 meter van de bus maar wel in ons zicht. Elke 10 meter zwaait hij even en ook als hij naar een ander speeltoestel loopt. En hij vindt nog een mooie schelp die hij even naar mama brengt. Als hij is uitgespeeld rijden we even naar het dorpje verderop omdat we nog even willen internetten ivm de verkoop van de camper. In het 'online accescentre hebben ze zelfs een speciale kindercomputer met tafel etc. (een oude laptop,telefoon en muis zonder kabels etc.) Timme oefent goed zijn telefoon en computervaardigheden. Nog even koffie drinken,brood kopen en dan rijden we naar Nararwatapu NP. Timme slaapt weer heerlijk maar wordt huilend wakker. Dat heeft hij soms en dan duurt het even voor hij weer lekker in zijn vel zit. Deze keer even lekker naar de zee lopen want we lunchen aan zee. Hierna gaan de mannen wandelen en 'de vrouw' des bus gaat het bestuurdersdeel van de bus schrobben. Die was daar hoognodig eens aan toe,zeker als we donderdag of vridjag de bus aan een dealer in Melbourne willen showen. Het waait inmiddels flink maar uit de wind eten we lekker buiten,gebakken aardappels,broccoli en worstjes. Timme is hier dol op,wel het velletje van de worst halen. (maar uiteindleijk eet hij de velletjes op die op een apart bord liggen). Tijdens het eten lopen er diverse kangaroo's langs die op weg zijn naar een open veld een stukje verderop. Tja,ons hoor je niet klagen...
Nog even in de bus spelen,nadat er natuurlijk eerst nog even een banaan naar binnen is gewerkt, douchen en dan lekker uitgeteld naar bed. Papa en mama maken nog een korte wandeling,met babyfone (erg handig),en zien een heleboel wombats,bennets wallebies en grey kangaroo's.

dinsdag 9 december
Omdat het regent als we wakker worden ontbijten we in de bus. Hierna schrijven we onze kerstkaarten en speelt Timme lekker in de bus. Als het tegen een uur of 10 droog wordt maken we nog een korte wandeling in het NP en zien nog de nodige dieren. Na de koffie,thee en fruit rijden we naar Devonport waar morgenavond de boot terug vertrekt. In Devonport shoppen we wat en lunchen we. In de middag rijden we naar de camping waar we niet veel meer doen dan wat rondhangen. Timme en papa spelen in de speeltuin waar de haan eigenlijk het hoogtepunt is, met name de kukukluku. Omdat ze toiletruimtes hebben met douche en toilet in 1 'kamer' douchen we met ons drieen. Tot groot plezier van Timme. Het aan en uit zetten van de kraan van de wastafel samen met mama leidt tot flinke lachbuien. Zelfs het onder de douche staan vindt Timme erg fijn. Hij geniet heerlijk in mama's armen en legt zijn hoofdje bijna te slapen. Dus maar snel aankleden,boekje en slapen.

woensdag 10 dec.
Papa en Timme gaan 's middags naar een playhouse waar hij zijn energie kwijt kan. Daarna is het wachten tot de boot vertrekt, maar dat is niet erg als dat op het strand kan! We eten met prachtig uitzicht vanaf de vuurtoren. Blijkbaar is er een 'prom night', we worden omringd door jongens en meisjes die zich helemaal opgetut hebben. Op de boot is het deze keer helemaal niet druk. Timme slaapt wel wat lastiger in, hij is zich toch wat meer bewust van de nieuwe omgeving. Ook is de hut wat warm en werkt de thermostaat niet. Wel hebben we een mooie zonsondergang door het raam van de hut.

donderdag 11 december
Vanwege de hitte en Timme hebben we niet echt een goede nacht gehad. Omdat Timme om 6 uur nog wel een beetje slaapt, gaat papa alvast vooruit om de camper van de boot te rijden (als tweede, dus hij moet wel op tijd zijn...). Als we weer samen zijn gaan we op zoek naar een plek om te ontbijten. We vinden een mooie tent aan de haven, maar het uitzicht is beter dan de kwaliteit van het eten. Karin gaat van daar shoppen, oa in de Direct Factory Outlets. Remco en Timme gaan met de tram naar de Melbourne Zoo. Het wordt een prachtige dag en ze genieten van de vele dieren. Het is is erg leuk om Timme's interesse te zien, hij vindt het hartstikke leuk om de dieren te zoeken en te bekijken. Vooral de apen maken deze keer grote indruk, zo goed als die kunnen klimmen! Omdat het vrij laat is we weer samen zijn en een camping hebben gevonden eten we pannekoeken en maken snel een eind aan de dag.

vrijdag 12 december
Na het onbijt rijden we voor de verkoop van de camper nog langs een dealer maar die bood zo'n lage prijs dat we maar snel vertrokken zijn. Een vage zaak met 'vieze' oude mannetjes verkopers die graag een slaatje slaan uit hun klanten. Vervolgens hebben we een flink stuk, bijna 3 uur, gereden naar Wangaratta. Hier lunchen we, gaan naar het visitorscentrum waar we een mega stapel aan folders,boekjes etc. meenemen, doen inkopen en drinken koffie bij een kidscafe. En de hele tijd regent het. Op de camping beginnen we met het ophangen van de kerstversiering. Timme vindt het prachtig al die glitter en glans. Het mooiste vindt hij een knuffelvarkentje dat een stukje 'zingt' van o denneboom o denneboom maar na 2 regels 'gilt' als een biggetje. En papa en mama vinden deze ook wel erg leuk. Tja en veel meer als eten en slapen doen we eigenlijk niet. We internetten en skypen nog even met de ouders van Remco want we hebben maar voor 24 uur internet gekocht.

zaterdag 13 december
Timme is weer eens heerlijk vroeg wakker,5.45 uur. HIj ligt nog wel tot 7 uur in het bed van papa en mama. We zitten op loopafstand van de bakker dus ontbijten we met vers brood. En tijdens het onbijt skypen we met alle 4 de opa's en oma's tegelijk, Remco's vader en moeder waren Bo ophalen die een weekje gelogeerd had bij Karin's vader en moeder. en latenz e daar nou nog zijn als wij skypen. Voor ons alle 3 was dat top. En de opa's en oma's hebben Timme weer even uitgebreid gezien. En Timme kon natuurlijk al zijn kunsten vertonen.
Tja en dan gaat het regenen en dat ging zo door tot een uur of 5. We hebben nog even bij dezelfde plek koffie gedronken als gisteren dus Timme had nog even wat meer ruimte om te spelen. daarna zijn we naar Bright gereden. Dit ligt in het Alpine NP maar we hebben nauwelijks iets van de beregen gezien door alle wolken. Op de camping hebben we de kerstversiering uitgebreid met de kerstlapmjes,lekker gekleurde dus het lijkt wel een beetje een ......kast. Maar wel super gezellig. En omdat we weer van alles te vieren hadden: Tijl (zoontje van karin's broer) die 3 jaar is geworden op 11 december, Petra en Christian (zus van Remco) die vandaag 12,5 jaar getrouwd zijn en Timme die morgen 17 maanden wordt zijn we heerlijk wezen uiteten bij Cosy kangaroo. Een super fijne plek met een grote speelhoek voor kinderen en een uitgebreide menukaart voor de kids. Timme koos voor een frankfurterworstje gerold in een pannekoek,de worst ging er helemaal in de pannekoek een stukje. Maar hij had het dan ook erg druk met spelen met zijn 2 nieuwe vrienden. Twee broers van 4 en 7. tja en we wisten dat Timme 'gorgeous' was maar dat zelfs deze 2 kinderen dat tegen ons en hem zeiden. Moet dus wel waar zijn...
Na het eten,het was natuurlijk al laat,even snel met ons 3-en in bad in de familybathroom. We pasten er net met ons 3 in, maar de douche was voor Remco een prettige aanvulling. Even lekker genieten van het bad voor Timme samen met z'n mama. HIj was lekker uitgelaten aan het spetteren etc.
Timme gaat steeds beter ja en nee zeggen en knikken als we hem iets vragen. Met een grote knik zegt hij dan JA als hij bv wil drinken. Erg handig.

zondag 14 december
Deze dag staat te boek als: regen regen regen. Niet echt veel meer over te zeggen. We hebben het tot op heden hoogste punt van onze reis gehaald, 1850 meter en tevens het diepte punt mbt uitzicht: regen, natte sneeuw, wolken en mist. Super jammer dat het zo'n slecht weer is in dit wintersport gebied. We drinken in Hotham boven op de berg nog lekker koffie en rijden dan maar weer verder naar de kust (Orford) waar we (hopelijk) morgen beter weer gaan krijgen.
En dat nog wel op Timme's 17e maanddag. Hij is inmiddels 83 cm lang en groeit de laatste paar maanden ruim 1,5 tot 2 cm per maand. Een stuk meer dan de 1e paar maanden van onze reis. Tja, die Australische lucht doet hem goed.

maandag 15 december
Als we wakker worden is het gelukkig droog. We rijden een klein stukje naar het dorpje waar we heerlijk vers brood halen en ontbijten bij de speeltuin. Het is nog steeds droog en we spelen dus even heerlijk buiten. Onderweg drinken we koffie en spelen in de speeltuin in Cann river. Daarna rijden we door naar Pambula beach waar we een super camping hebben, met warm binnen bad, 33 graden. Dus we zwemmen heerlijk. Timme is sinds lange tijd weer heerlijk op z'n gemak, zwemt op onze ruggen, spettert met benen op buik en rug etc. En hij springt van de kant af. Het lijkt erop dat hij weer een groeisprong gemaakt heeft. De afgelopen dagen heeft hij vreselijk veel gegeten dus inmiddels weten we waarom. Ook gaat hij weer zelf van de glijbaan, nu zittend en op zijn buik. Dat deed hij al lang maar sinds een week of 2 wilde hij niet meer. Maar het lijkt erop dat het over is.
De camping ligt aan een mooi stuk strand, de zon schijnt voor het eerst sinds lange tijd weer eens flink dus we genieten volop. We eten weer heerlijk buiten en hebben het gevoel dat we vakantie hebben. Dit weer willen we de komende paar weken nog wel houden. Helaas zijn de voorspellingen minder...

• 16 December 2008 - 15:09

Bram:

Hieha! De eerste die reageert. Althans, via dit medium:-)

Leuk hoor, alle verhalen. Jammer van de regen. Hier in Nederland schijnt de zon, kom maar snel hierheen!

Bram

• 17 December 2008 - 19:10

Papa En Mama Buchten:

Vandaag jullie verslag gelezen.Tevens via Google Earth ook eea bekeken.
    Wij zaten 4 jaar geleden op 2/3 nov in Hotham om naar de paardenraces te kijken en hadden toen een geweldige hagelbui. Het Alpine National Park was toen een jaar eerder getroffen door geweldige branden. Hoe ziet dat gebied er nu uit?

papa-mama