Zuid-Australie en Tasmanie deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu Zuid-Australie en Tasmanie deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

Zuid-Australie en Tasmanie deel 1

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

23 November 2008 | Australië, Sydney

zaterdag 1 november

Timme wordt om 7.00 lekker vrolijk wakker in het bed van papa en mama. Op de camping hebben ze een Tiny train waar hij samen met mama op gaat. Wat een big smile heeft hij de hele tijd. Daarna nog even heerlijk spelen in de speeltuin van de school waar ze een super wiebel hangbrug hebben die hij wel 10 keer doet. Daarna rijden we via een hele slechte hobbelige weg naar Horsham. De beste wegen hebben ze toch in West Australie. Bij de bakker kopen we heerlijk vers brood en na de lunch rijden we naar de Grampians NP. Waar we in de middag een wandeling maken van een uur naar de balconies van waaruit we mooi uitzicht hebben over de bergen. We slapen op een camp in de bossen. En weer een half uur tijdverschil erbij zodat het nu 10 uur later is dan in NL.

zondag 2 november
Na het onbijt maken we een wandeling naar McKinsey falls. In het NP is het erg druk en het blijkt dat ze in Melbourne een lang weekend hebben ivm de paardenrace (de Melbourne Cup), een enorm groot festival op dinsdag. Vanwege de drukte rijden we een dag eerder dan gepland door naar Warrnambool aan de kust. Hier is het een stuk minder druk. De camping hier heeft een warm binnenzwembad met een hot tub, waar we aan het eind heerlijk van genieten. Timme vindt zwemmen wel leuk zolang het water maar tot aan de knieen komt en hij zelf kan rond lopen in of rond het water. Maar de tub vindt hij heerlijk, toch een warm water jongetje? En de zwembaden zijn hier meestal koud! Hierna wandelen we door het stadje naar een grote speeltuin in het park waar een mooie grote speeltuin ligt. Er zijn veel andere kinderen en Timme geniet van de drukte om hem heen. En voor het avond eten gaan we naar een eetcafe met een heerlijke kinderspeelplek, die moeten ze meer hebben!

maandag 3 november
Het stadje heeft een groot sportcomplex met oa een zwembad, fitnessruimte en kinderopvang. Als we vragen of we s'middags 2 uurtjes Timme kunnen brengen blijkt dat het alleen van 9-11.00 uur kan dus besluiten we dan maar meteen te blijven. Timme lijkt het prachtig te vinden bij de opvang en wij gaan met een gerust hart naar de fitnesszaal die er direct naast ligt. Na een ruim uur komen ze Timme brengen, hij huilt flink en is niet te troosten. Sinds een paar kinderen opgehaald zijn huilt hij. Tja, dat is hij niet meer gewend na 4,5 maanden geen MIK. Gelukkig is hij snel door ons te troosten en spelen we nog even samen voordat we weg gaan. 's Middags gaan we naar Tower Hill reserve, op aanraden van opa Buchten. Helaas regent het flink maar op de parkeerplaats zien we een koala met baby eten van een afgevallen eucalyptustak. We wandelen nog een uur maar dat is niet echt leuk zo in de miezerregen. Op de camping gaan Remco en Timme weer heerlijk zwemmen en Karin doet wat zaken op internet en kookt.

dinsdag 4 november
Vandaag beginnen we met de Great Ocean Road, een lang stuk weg langs de kust van de oceaan. We komen langs de beroemde 12 apostels, 12 rotsblokken in de zee. We lunchen in Apollo Bay waar we oa de Melbourne Cup zien, de paardenrace, in de plaatselijke pub die overvol is. Gokken op paardenraces is hier een enorme business. En de race wordt gewonnen door een outsider, tja als je dat goed gegokt had ben je heeel veel geld rijker (40x uitbetaald). In de namiddag rijden we nog een klein stukje over deze mooie weg en komen bij Kennet river op de camping. Ze blijken hier draadloos internet hebben bij de prijs inbegrepen dus maken we daar flink gebruik van. Tijdens het avondeten loopt er een koala zo de boom in naast de camper. Wat is het toch weer genieten. 's Avonds skypen we een uur met opa Klimmen. We hebben nog niet zo'n goede skype verbinding gehad. Wel gaat het een hele koude nacht worden..

woensdag 5 november
Om 7.00 uur worden we na een koude nacht door Timme gewekt. Omdat we internet hebben proberen we snel of iemand online is zoda we nogmaals kunnen skypen, helaas krijgen we geen verbinding met het internet. Om 8.00 uur nog maar eens proberen en het lukt. Oma Buchten zit tv te kijken en hoort wat raars bij de computer, de telefoonverbinding die overgaat. En dan zien we oma. Timme is steeds meer geinteresseerd in het beeld en zegt zelfs oma. En vertoont al zijn andere kunsten. Omdat het vanuit bed, waar we nog heerlijk in liggen, wat lastig praat nemen we 10 min. pauze en bellen dan bij het ontbijt verder.Opa Buchten is er inmiddels bijgekomen. En even zitten we zelfs met alle 4 de opa's en oma's online maar omdat we dan alleen geluid hebben toch maar om de beurt. Timme en wij genieten van alle gesprekken. Zelfs Bram is nog online vanuit Chamonix. Heerlijk om ierdeeen even te zien en spreken en de verbinding is nog nooit zo goed geweest, geen tv en telefoon bereik maar wel super internet. Deze keer ziet Bram 'onze' koala zelfs live langs de camper lopen. Leuk zo skypen. Timme vertoont aan iedereen zijn kunsten zoals het de trap opklimmen, al zijn 'woordjes' etc. Maar Bram maakt het om de een of ander reden helemaal want als hij Bram ziet en wij zeggen wie het is blijft hij maar Bram zeggen (klinkt als ham).
Uiteindelijk verlaten we pas na 10 uur de camping en rijden naar Lorne voor koffie etc. Timme blijft met pijn en moeite wakker want het duurt iets langer als gedacht. Maar na de koffie en fruit (en liever een stukje cake van papa en mama) rijden we door naar Torquay waar we lunchen. De great ocean road verlaten we dan om nog 15 min naar Geelong te rijden waar we uiteindelijk rond 3 uur op de camping staan. Timme vindt snel een vriend, Anakin (uit star wars tja what in a name...) Hij is 8 jaar uit en het zijn meteen grote vrienden. Timme knuffelt en speelt heerlijk samen. We eten zoveel mogelijk uit de vriezer en alle verse groenten op want we hebben over 2 nachten de ferry naar Tasmanie en dan mogen er geen verse groenten en fruit mee en het gas moet afgesloten worden, dus geen vriezer.

donderdag 6 nov
Vandaag is het een vreselijke regendag. Tja, en wat moet je dan? Eerst rijden we naar een camping in Melbourne. 's Middags gaan we in een megagroot indoorshoppingcentrum shoppen. We kopen oa een nieuwe lange broek voor Timme, nu in de juiste maat zodat hij hem nu al aan kan (de vorige was 2 jaar en die kan hij nog lang niet aan), lekkere wintertrui van merinowol, een fleece trui voor Karin en een boekje van Elmo en de honden want hij is helemaal gek van Elmo. We eten indisch in de mall en Timme geniet mee van alle exotische hapjes.

vrijdag 7 november
En vandaag weer veel regen dus maar weer shoppen, nu in een min of meer nog te openen outletcentre in het centrum en in een mall in de binnenstad waar we met de tram heen gaan. Ons avondeten eten we in de camper op als we bij de check-in staan voor de ferry. Alle verse groenten en fruit gaan op. We kunnen erg snel het terrein op maar uiteindelijk zijn we een van de laatste die de boot opgaan, pas tegen 19.30 uur. Dus snel naar onze hut, lekker luxe met douche/toilet en lekkere matrassen. En een eigen bedje voor Timme. Ondanks de flinke wind is de boot super stil en stabiel.

zaterdag 8 november
We slapen heerlijk m.u.v het 3x wakker worden van Timme die blijkt een hoektand onder en een kies boven te hebben gekregen. Om 6.15 u worden we door de intercom gewekt en om 7.02 verlaten we de boot al, we staan vooraan. We ontbijten in een motel waar we een aanbiedingsbon van hebben gekregen op de boot en natuurlijk nog steeds regen dus het wordt een lang ontbijt. Daarna rijden we naar een boerenmarkt in Devonport waar we heerlijke appels kopen. De verkoper verbaast zich over Timme's appels eten. In het
infocentrum krijgen we veel folders over tasmanie. Elke klein dorpje in Australie heeft een eigen uitgebreide folder, een lonely planet is dus vaak niet nodig. Omdat de vrouw die er staat zelf veel wandelt weten we alles over waar we wel of niet moeten gaan wandelen. We rijden naar een camping in Ulverstone waar we van de buren, die al in 25 jaar hier komen, horen nog nooit zoveel wind gehad. Omdat het eindelijk opklaart lopen we nog een rondje dorp en bezoeken we natuurlijk de speeltuin naast camping.

zondag 9 november
Na een snel ontbijt rijden we naar de beroemde markt in Penguin. Hier is van alles en nog wat te krijgen maar vooral veel 2e hands spul en veel handvaardigheid. Er is een grote binnen plaats waar live muziek is en Timme danst heerlijk (als enige maar hij heeft dan ook nog weinig gevoel voor kwaliteit). Daarna rijden we langs de kust naar Wynyard. We rijden langs de volgens ons mooist gelegen spoorlijn met uitzicht op zee en omgeven door enorme bloemenperken. De camping heeft een binnenzwembad en daar maken we dus ook graag gebruik van. Timme moet weer even wennen en vindt eigenlijk alleen de warme spa lekker.

maandag 10 november
Timme heeft last van een verkoudheid en slaapt dus niet al te lekker, en wij dus ook niet..
Nadat we s'ochtends even in de speeltuin gespeeld hebben gaan we een rondje wandelen bij de vuurtoren van Table Cape, het is net aan droog. Wel hebben we uitzicht op een tulpenveld dus even wat Nederlands gevoel opdoen. Tijdens Timmes slaap rijden we naar Rocky Cape NP. Helaas is het deel wat we daar wandelen nog maar kort geleden getroffen door een bosbrand. Dat wandelt toch een beetje raar in een nog naar vuur ruikend gebied. Teruggekomen op de camping gaan we weer zwemmen, deze keer vindt Timme het al weer iets leuker.

dinsdag 11 november
We worden om 6.30 uur door Timme gewekt maar het is buiten strak blauw dus ontbijten we lekker in het zonnetje. Daarna pakken we in en gaan naar de playgroup. Deze keer in de christelijke kerk. Het is zowel binnen als buiten en het is superdruk. Karin doet ondertussen boodschappen. Om 11.30 uur verlaten Wynyard met een uitgetelde en slapende Timme en gaan op weg naar Stanley. Na de lunch met speeltuintje en uitzicht op zee wandelen we The Nut op. Een supersteil klimmetje maar de skilift nemen we terug. Het is hier erg mooi en we genieten van de wandeling en de vele mooie uitzichten. En het is nog steeds mooi weer. We nemen de skilift naar beneden. Deze komt uit de snowy mountains. En Timme is helemaal stil en geniet. In het cafe spreken we een belgische die hier woont. We lopen nog even door het pittoreske dorpje voordat we de bbq aanmaken. Wat niet meer is dan het knopje indrukken...En ook nu weer worst,mais en voor de verandering stokbroodjes met kruidenboter. We hoopten de belgische met haar blonde labrador nog te zien maar helaas, ze zou langs komen op de camping. Timme is ontzettend moe na deze enerverende en vermoeiende dag en valt daardoor moeilijk in slaap, wat we niet van hem gewend zijn. Remco gaat na zonsondergang naar de little penguins kijken, die pas na zonsondergang het strand opkomen. Remco ziet er inderdaad een paar, maar een foto maken lukt niet zonder flits en dat mag nou net niet.

woensdag 12 november
Timme heeft nog steeds last van zijn doorkomende kies. Deze is helemaal rood maar wil maar niet doorkomen. Hij is dus vaak wakker geweest en om 6.30 uur lukt het slapen niet meer. Na het ontbijt spelen we in de speeltuin, rijden naar een uitzichtpunt en belanden weer in de speeltuin. Deze ligt aan het strand en Timme is er dol op. We drinken devonshire tea (thee met scones) en de scones komen net uit de oven, genieten dus. Om 11.30 uur, lekker laat, verlaten we Stanley en rijden naar Burnie. Timme slaapt de hele rit (1,5 uur) en is weer een stuk vrolijker en minder hangerig/huilerig dan de ochtend. In Burnie lunchen we in het zonnetje dat in de loop van de ochtend heerlijk is gaan schijnen, in de speeltuin aan het strand, spelen op het stand, shoppen een beetje en we rijden uiteindelijk in de namiddag in een half uurtje naar de camping in Penguin. Ook hier weer super zeezicht, we staan aan de waterrand.

donderdag 13 november
We hebben alledrie een heerlijke nacht, natuurlijk omdat Timme eindelijk weer eens doorslaapt tot 6.30 uur. Remco is zo fit dat hij meteen een uurtje gaat hardlopen. We brengen de ochtend door op de camping en in de speeltuin en coffeshop in Penguin. Hier staat een 3 mtr hoge pinguin maar Timme vindt hem een beetje eng en er wordt dus ook niet geaaid. Vervolgens rijden we met natuurlijk een slapende Timme naar Launceston, de 2e stad van Tasmanie. We nemen een camping 10 km buiten de stad in een klein dorpje Hadspen. We blijven de rest van de dag op de camping en spelen met de ballen, in de speeltuin etc.

vrijdag 14 november
Timme is vandaag 16 maanden dus een feest ontbijt: (american) pancakes, timme eet er 3 en een stukje!!!! Daarna gaan we naar Launceston. We spelen in een speeltuin in een park met oa een oude stoomlocomotief. Deze speeltuin heeft een grote paddestoel met een heuse kindertoilet erin. Tijdens de koffie krijgt Timme een heuse babycino (kinderchocomel met melkschuim) en er gaat nog een hele mango naar binnen. Remco gaat met Timme wandelen zodat hij lekker in de wandelwagen slaapt en Karin gaat alvast shoppen. Voor de lunch eten we overheerlijke hamburgers bij Burgers Got Soul, met superlekkere frieten waar Timme heerlijk van mee smult. Hierna gaan we nog even shoppen en krijgt Timme van papa een heuse kleine Elmo. Aan het eind van deze feestelijke dag gaat Timme dan ook heerlijk slapen.

zaterdag 15 november
Timme slaapt heerlijk en wij dus ook. Na het ontbijt gaan we naar Australisch beroemde Harley Davidsonmuseum, Timme heeft alvast zijn kerstkado uitgezocht. En omdat het brood op was en er geen bakker in de buurt was eten we maar pannekoeken, nu hollandse, voor de lunch. Deze bodem is goed omdat we een flinke wandeling maken 's middags naar Cataract Gorge. We lopen over 2 hangbruggen en langs het duck reach powerstation. Onderweg een flinke regenbui. Op de camping gekomen regent het weer en we moeten onze bbq dan ook in de camp kitchen maken zodat we niet verregenen.

zondag 16 november
Vandaag zijn we in Evandale naar de markt geweest. We hebben een 2e hands paddington regenjas gekocht voor $5. En heerlijk koffie met gebak en vers brood gedaan bij de bakkerij waar nog met een met houtgestookte stenen oven gewerkt wordt. Hierna zijn we gaan rijden naar Scottsdale via mooie slingerende A3 door schitterende natuur. We hebben op een gratis camp aan de rand van het dorp geslapen. Timme eet steeds beter zelf, hij lepelt zelf zijn yoghurt-banaan op. Ook al met vork en lepel zijn avondeten, hij moet nog wel veel oefenen!

maandag 17 november

We hebben een redelijke nacht waarschijnlijk door de kou wordt Timme 2 keer wakker en om 05.30 u lijkt het er even op dat Timme besluit niet meer te slapen. Maar gelukkig valt hij na flink wat draaien tussen ons in toch nog tot 7 uur in slaap. 's Ochtends gaan we naar de speeltuin, het postkantoor en drinken we koffie en eten fruit bij de beroemde plaatselijke bakker. Vervolgens rijden we naar Ralph falls via een smalle en steile maar mooie gravelweg. Hier wandelen we een uurtje en eten onderweg onze verse boterhammen op. Ralph falls zijn aardig, een smalle hoge val van 90 mtr, de hoogste waterval in Australie. Daarna gaan we naar Columba falls kijken en wandelen. Hier loopt Timme voor het eerst 500 meter helemaal naar de waterval toe. Japanners die hemzien wandelen zijn onder de indruk. En wij natuurlijk trots. De terugweg ging natuurlijk in de rugdrager. Op weg naar St Helens zijn we nog gestopt bij de de Pub in the Paddock met het bierdrinkend varken en bij de kaasfabriek. Waar we een heerlijke milkshake hebben gedronken en heerlijke kaas hebben geproefd. In St. Helens snel naar de camping en eten want het was al laat. Daarna nog even spelen in de bus, in het grote bad op de camping en heerlijk naar bed. Hebben papa en mama samen nog even tijd.

dinsdag 18 november
Het was gelukkig een minder koude nacht en we hebben daardoor ook beter geslapen. Timme was wel om 6.30 uur wakker maar heeft nog heerlijk in bed gelegen,gespeeld etc. Na het ontbijt zijn we eerst verse vis gaan kopen in St. Helens. En natuurlijk in de speeltuin gespeeld. Deze keer een super klim en klauterspeeltuin, met veel trapjes ed. Lekker fruit gegeten aan de waterfront want het was heerlijk weer. Bij het info centrum hadden we gehoord dat er walvissen gezien waren op weg naar Bay of Fires. In Timme's slaap hebben we gezocht en gezocht maar helaas geen walvis gezien. We genoten van de weg naar Bay of Fires langs een mooie weg die langs de kust kronkelt. Op de camp, pal aan het strand, hebben we gelunchd. daarna wilden we gaan wandelen op het strand van bay of fires maar dit viel erg tegen en was alleen over mul zand en dat is voor Karin een beetje lastig. En inmiddels was het flink gaan waaien vanuit zee dus het was ook een stuk minder prettig oftewel kouder aan zee. Uiteindelijk zijn we snel terug gelopen en hebben in de luwte van de duinen Timme heerlijk in het maagdelijk witte zand laten spelen. Na een uur zat hij onder het zand. Daarna in een andere baai verse ananas op het stand gegeten waar veel rotsen waren dus Timme heeft zich heerlijk uitgeleefd. 's Avonds heerlijk verse vis met rijst en boontjes waar we allemaal heerlijk van gesmuld hebben. Daarna allemaal onder de douche in de bus want het zand zat overal, in de oren, luier en onderbroek etc.

• 24 November 2008 - 12:13

Anke:

Hey allemaal,

Wat leuk om weer eens zo'n lang verhaal te lezen en nog bedankt voor het leuke mailtje!
    Jullie hebben nu nog 2 maanden om lekker te genieten van Timme en natuurlijk van de mooie omgeving.

Hier is het onderhand al begonnen met sneeuwen en de eerste sneeuwpoppen zijn al gemaakt.

Na onze India reis zouden ook mensen hier heen komen. Deze zijn afgelopen week hier geweest, echt ontzettend leuk. Vooral ook de monniken die ook hierheen gekomen zijn, vinden alles wat we met ze gaan doen erg leuk.

Ik vind trouwens dat jullie erg mooie foto's kunt maken. Al zorgen die er wel voor dat ik natuurlijk ontzettend jaloers op jullie ben:P

Nog heeeeel veeeel plezier! Geef Timme een knuffel namens mij!
    En ik kijk uit naar het volgende bericht:)

xx Anke