Townsville-Darwin - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu Townsville-Darwin - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

Townsville-Darwin

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

25 Augustus 2008 | Australië, Sydney

22 juli t/m 11 augustus

De 25e verlaten we de Oostkust en trekken de outback in. We kijken wel hoe ver we kunnen rijden op een dag met Timme. Uiteindelijk blijkt dat we een uur of 5/6 per dag kunnen rijden. Tussen 8.00 en 12 uur sóchtends, dan een lange break en tussen 3 en 5 uur weer een lange ruk. Timme slaapt het grootste deel van deze tijd en anders spelen we achterin met hem. Hij went erg snel aan het nieuwe ritme.
Maar tot onze verbazing regent het de eerste 2 dagen aan een stuk door. Pas bij Mount Isa, 800 km landinwaarts klaart het op. Het wordt lekker warm, blauwe lucht, warmere nachten etc. De lange truien en broeken gaan eindelijk onderop de stapel. De outback valt erg mee. Er is nog veel verkeer, het is oa het ´hoogseizoen voor deze regio omdat het nu minder warm is. Hoe meer we naar het centrum komen hoe minder begroeiing. Maar nog altijd veel meer bomen etc. dan we verwacht hadden. De dorpjes zijn vaak niet meer dan een roadhouse oftewel een restaurant, tankstation en een camping.
We slapen of op een camping of op een camp,een gratis plek vaak langs de kant van de weg. Alleen staan we nooit en soms lijkt het wel erg druk op de camps, vaak rond 17.00 uur loopt het vol want de volgende plek ligt dan minimaal 100 km verderop en rijden in het donker dat doe je toch maar niet. Je hebt al te veel dode kangaroo´s langs de kant van de weg zien liggen.
De 7e dag, veel sneller dan verwacht, bereiken we Katherine. Hier zijn we een paar dagen gebleven. We moesten o.a de registratie van de camper regelen. We zijn twee keer naar de warme hotsprings geweest, 32 graden heerlijk zwemmen dus voor ons en zeker voor Timme, alle zwembaden zijn hier namelijk erg koud. Zelfs met een wetsuit aan. Nadat we het hier gezien hadden en weer flink ingekocht hadden voor de komende dagen, zijn we naar Katherine Gorge gegaan. Hier hebben we gewandeld naar een uitzichtpunt boven de mooie gorge (kloof). De meeste toeristen komen hier om een dure bootcruise te maken maar ja we kunnen niet alles als je 7 maanden op reis bent. De dag erna gaan we naar Edith Falls. Hier moeten we een stuk voor lopen maar boven gekomen in de hitte bleek dat het zeker de moeite waard was. Ook hier verblijven we op een camping in het NP.

vrijdag 1 augustus-woensdag 6 augustus: Kakadu National Park

Vrijdags verlaten we de bewoonde wereld en gaan naar Kakadu NP. De 1e nacht slapen we bij Gunlom falls. We wandelen naar boven toe en zwemmen in de waterval. (zie foto's). s' avonds gaat Remco naar een slide show over het NP. De rangers organiseren deze bijeenkomsten op diverse plaatsten in nationale parken. Je komt dan heel wat meer te weten over de flora en fauna. Zaterdags gaan we naar de camping bij de luxe lodge en genieten van het zwembad. Heerlijk afkoelen in de hitte.
Zondags gaan we naar het gratis pannekoeken ontbijt op de camping. Timme's favoriete ontbijt en dan ook nog eens met zo'n 25 anderen erbij super gezellig. Daarna maken we een wandeling naar het aboriginal cultural centre en komen meer te weten over de eerste bewoners van dit gebied. s'middags hebben we alleen nog maar zin in de pool. Timme kan hier heerlijk over de rotsen klimmen dus relaxen we de rest van de dag. Maandag maken we een wandeling rond een waterplas en de mooie rotspartij Nourlangi met aboriginal rotstekeningen. Om bij te komen van deze inspanning in de hitte gaan we s'middags zwemmen in de gemeentelijke pool. Bijna een prive zwembad met een super peuterzwembadje en een 50 meter bad. We zwemmen allemaal heerlijk. s'avonds slapen we op een campsite. Omdat het zwembad zo goed beviel gaan we hier dinsdag weer heen. In Jabiru kunnen we ook weer boodschappen doen dus weer melk en brood gehaald. s'Avonds gaan we de beroemde sunset bekijken in Ubirr. Hier moeten we een hoge rots beklimmen maar hebben dan 360 graden wijds uitzicht. Samen met ons genieten nog een 50 tal andere toeristen van deze heilige aboriginal plek. In het donker komen we bij onze campsite aan. Net voor we onze plek oprijden kruipt een lange dikke slang (3 meter) voor de auto langs. We besluiten dus maar even niet buiten te gaan zitten.
Woensdag verlaten we het NP en rijden naar Mary River. Dit dorpje bestaat eigenlijk hoofdzakelijk uit een heerlijke camping met gras. Na alle zandvlaktes en stof voelt dit als een oase.

donderdag 7 augustus

We genieten van ons pannekoekenontbijt op het gras. Als ons brood op is eten we pannekoeken en eigenlijk vinden we dat alledrie super. Vervolgens rijden we naar de beschaving: Darwin. Dit is het noordelijkste punt van onze reis. We doen eerst inkopen en genieten van de grote supermarkt, de grote keus en de lagere prijzen dan in de outback. We gaan naar een camping met gras. s' Avonds gaat de bbq aan. Timme ( en wij ook) geniet van de gebakken aardappelen met vis en mais. HIj snoept de mais zo van de kolf af. Bbq is de laatste tijd zijn favoriet. Hij wil dan een eigen bord en hetzelfde eten als wij. Als toetje eten we yoghurt en Timme oefent met zijn eigen bakje met lepel. Een heerlijke knoeiboel is het resultaat.

Vrijdag 8 augustus

Vandaag gaan we sinds lange tijd weer eens de stad in en verkennen Darwin city. Een mooi stadje aan de kust en we zien dan de zee ook weer. Na een paar weken grasland en bomen is dit een heerlijke afwisseling. We lunchen met een flinke burger met friet en fish en chips. Het uur wachten hierop was het waard. Timme snoept lekker mee van alles dit is natuurlijk veel lekkerder dan een boterham. Hierna gaan Timme en Remco naar een waterpark. Dit zijn openbare speeltuin annex zwembaden voor kinderen. Super! Timme vindt al dat water wel wat spannend en speelt voornamleijk op de trapjes van het peuterbadje. Karin gaat shoppen in een grote shoppingmall.
s'Avonds gaan we in de suburb waar we zitten naar de markt. We eten hier heerlijke vers bereidde loempia's,gebakken rijst en gebakken banaan. Timme geniet van een optreden van 2 'aapjes' op trommels: Congo en Bongo. 2 heren in apenpak oftewel The amazing drumming monkeys. Hij is voornamelijk geinterseerd in alle andere kinderen die dansen en zingen. HIj vindt dan ook weer snel een nieuwe vakantieliefde. Een ouder meisje met lang blond haar in een roze jurk. Tja nu al een duidelijke voorkeur. Op weg naar de camping valt hij al heerlijk in slaap.

Zaterdag 9 en zondag 10 augustus

We hebben een heerlijk lui weekend gehad. Lekker luieren op de camping, beetje zwemmen, mailen etc. Zaterdag hebben we voor het eerst geskypet met Petra, Cristian, Aniek en Lisa. Super om elkaar live op de laptop te zien en horen. Dit gaan we vaker doen! Wel hebben wij hiervoor draadloos internet nodig en dat is maar op een enkele camping zo.
Zondag naar 2 lokale markten en het waterpark in Darwin geweest. Bij de beroemde Mindil Beach sunset markt genieten we weer van de amazing drumming Monkeys. En alle verse smoothies,poffertjes! en aziatische hapjes.

Maandag 11 augustus
Vandaag stond in het teken van klaarmaken voor de volgende langere trek, naar Broome via diverse nationale parken. We doen inkopen voor een hele maand,wassen alle kleren weer eens,boenen de camper van binnen en buiten,maken de planken in de klerenkast en bellen met opa en oma uit Buchten.

• 25 Augustus 2008 - 18:09

Marcel En Juliëtte:

We worden met het lezen van dag tot dag meer jaloers op jullie. Ik hoop Juliëtte ook zover te krijgen als ik volgend jaar niet meer je collega ben.