kimberly's en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu kimberly's en Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

kimberly's en Broome

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

04 September 2008 | Australië, Broome

zondag 24 augustus
(nog uploaden)

Vandaag de laatste dag in Kununura waar we vooral uitslapen tot 6.30 uur, relaxen,een beetje sporten, OS Beijng kijken, skypen met opa en oma Buchten en Loek,Jacky,Jip en Tijl. Het beeld is meestal redelijk goed met wat vertraagde beelden maar het geluid blijft lastig. Maar we hebben nog een paar maanden te gaan dus kunnen we nog lang genoeg oefenen. Het blijft super om iedereen zo te kunnen zien en gebaren taal en chatten werkt ook.
Ook hebben we (althans Karin, Remco en Timme zijn gaan zwemmen) hard gewerkt aan de teksten voor de website, het moest er toch een keer van komen na 2 maanden.

Maandag 25 augustus
Gibb River road

Vandaag ging het dan gebeuren. We gaan met onze bus een stukje van de Gibb River road rijden. Een oude veeweg dwars door de Kimberly's. De weg is hoofdzakelijk gravel en beroemd om zijn grote wasbord effect. En voornamelijk door 4WD auto's gereden wordt. In de zomer is de weg vanwege het hoge water in de vele rivieren niet doorgankelijk maar in de winter drogen die op en blijven er een paar over. We willen naar El Questro, 50 km gravelweg en 2 riviercrossings die zouden moeten kunnen hadden we vernomen.
's Ochtends vroeg op en nog even grote boodschappen doen. Dat duurt altijd langer dan we willen maar zonder voorraden weg gaan is niet handig. Alle boodschappen worden hier door de casierres in kleine plastictasjes ingepakt. Dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu, maar wij hebben een mooie bestemming voor ze gevonden als prullezak. Dat duurt vaak uren...Maar goed om 10.00 waren we dan op weg. Eerst nog 60 km over asfalt en daar was dan de afslag. Tja, inderdaad was de afslag, en het bord met 4wd aanbevolen. En na 200 meter gingen we al hobbelen met 25 km per uur op weg. Na 25 km een stop gemaakt bij Emma Gorge. Hier hebben we nar het einde van de gorge gewandeld.Super heet was het vandaag maar het einde was super mooi. Een idylische waterval en veel druppels van de hoge rotsen. Tja,mooie foto's maar na 2 foto's bleek dat de accu leeg was,en de reserve hadden we niet bij ons want op elke gram wordt bespaard. De paden zijn al lastig genoeg voor Karin's knie, dus draagt Remco Timme in een rugdrager met al het water etc. Maar de 2 foto's geven een mooie indruk. En de rest blijven mooi herinneringen.
Om 3.30 uur reden we door naar El Qustro, een wildreservaat met oa camping, lodge, restaurant. En startpunt van diverse wandelingen en 4x4 tracks. Na 1,5 uur hobbelen en nog een stop voor een overstekende slang kwamen we bij de 1e rivier crossing. Uitstappen, kijken en rijden. Ging helemaal goed. Vijf minuten later de 2e, de Pentecost river. Deze keer zag het er heel wat dieper uit en was het een veel breder stuk. Na 5 minuten overleggen en hopen dat er nog een 4x4 doorheen zou komen zodat we konden zien hoe diep het was besloten we het te doen. De camping lag 500 meter verderop dus als we zouden stranden konden we hulp halen. Nou ja halen...er leven krokodillen in deze rivier. Met de adem inehouden reden we erin en gelukkig er ook weer uit. het water was tot over de bumper gekomen maar we hadden het gehaald. Camper parkeren en eerst wat drinken. Meteen kwamen er mensen vragen hoe het gegaan was etc. We vonden onszelf wel stoer, anderen zullen wel gedacht hebben wat een sukkels. Even een plekje regelen, eten en bijkomen. Het was super heet vandaag en er is geen stroom dus puffen. De nacht was dan ook warm en broeierig.

Dinsdag 26 augustus

Na een warme nacht worden we vroeg gewekt door Timme, 5 uur en meneer was klaar met slapen. Nog een tijdje in bed gespeeld maar toch maar lekker vroeg opgestaan. Is ergens wel weer lekker want 's ochtends vroeg is het nog het minst warm en we zitten zonder stroom dus geen airco overdag. Na het ontbijt zijn Timme en Remco samen gaan wandelen. De bedoeling was een uitzichtpunt 2 uur lopen heen en weer. Maar ja Timme was erg moe en het werd steeds heter. Dus na een half uur maar omgekeerd. En meneertje viel lekker in slaap in de rugdrager. Om af te koelen zijn we in het riviertje gaan zwemmen. Dezelfde rivier waar we de dag ervoor met de camper doorheen gereden waren. Er was een dammetje gemaakt zodat er met de lage waterstand nog wel gezwommen kon worden.
Omdat we met al deze avonturen vonden dat we wel een luxe lunch verdiend hadden zijn we in het restautant gaan lunchen. Een heerlijk stukje barramundi, de lokale vis met frietjes. 's Middags hebben we een boottocht gedaan over de Chamberlain river. We hoopten krokodillen te zien maar helaas. Wel was het een hele mooie gorge. En zijn we wat meer te weten gekomen over de Kimberly's. Oa dat ze al meer dan 1800 miljoen jaar oud zijn, dat is dus ouder dan al het leven op het aarde! Geen fossielen dus in deze steen! De geologen betwisten of de oudste steen hier ligt of in Groenland.
Timme heeft ook weer genoten van alle aandacht op de boot. Stil zitten is erg lastig,hij loopt/kruipt liever op en neer. Overigens is hij een echte show bink. Los lopen doet hij nog maar soms maar nu wilde hij het wel proberen. Eerst kijken of iedereen kijkt en daar ging hij met een big smile, na 5 stappen was het wel weer genoeg. Nog mensen gesproken die 40 jaar geleden in Brunssum woonden en daar nu nog familie hebben. Veel australiers hebben nog wel verre familie in Nederland.
Na de boottocht pannekoeken voor avond eten en lekker vroeg naar bed. Door de hitte konden we maar moeilijk de slaap vinden.

woe 27
Omdat we graag nog wat wilden wandelen hier zijn we lekker vroeg opgestaan. 6.30 uur de deur uit, nee een wekker hebben we daar niet voor nodig. We zijn naar een uitkijkpunt gelopen, een ander dan het doel van de tocht van gisteren. Omdat we vroeg op pad waren was het nog te doen. Onderweg nog een hele grote hagedis tegen gekomen (zie foto).
Daarna naar Zebedee Springs. Een heet waterbron van 32 graden. Midden in de droogte. palmen erom heen etc. Oftewel een super zwembad. We hebben hier zeker een uur heerlijk genoten. Timme wil heel graag zo'n zwembad thuis. Lekker warm, rotsen om te klimmen en poeltjes om te badderen. We kwamen er alle drie heerlijk ontspannen vandaan.
Vervolgens zijn we weer uit de Kimberly's gereden. Omdat het zo enorm heet is is wandelen erg lastig en er is hier geen stroom dus airco is er niet en dat maakt het wel wat draaglijker als het 38 graden is. Dus hebben we besloten om sneller naar de kust te gaan. Om 13.00 uur stapten we even de auto uit om te lunchen op een parkeerplaats. We smolten bijna weg. Dat was dus een korte stop. Rond 15.00 uur waren we in Turkey Creek. Hier wilden we graag een helikoptervlucht doen over de bungle bungles. Maar de camping was vol dus moesten we 50 km verder rijden en dan de volgende ochtend op goed geluk terug. (hopen op een vrije plek in de planning zodat we met z'n vieren konden vliegen ipv met ons 2 anders werd het wel erg duur). Dat hadden we er niet voor over dus verder richting Halls Creek. Omdat het al laat was en we ivm de kangaroo's niet in het donker wilden rijden besloten we op 50 km voor Halls Creek op een wilde camping te overnachten. Het was al 5 uur en het heetst van de dag was voorbij dus zonden stroom konden we wel. En er waren wolken!
Tja uiteindelijk heeft het de hele nacht geonweerd en geregend. Dat is zeer ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. En als het hier onweert gaat het flink te keer. Best wel spannend. Timme werd er wakker van en hij heeft dus lekker bij papa en mama in bed geslapen. Die vonden dat ook wel een prettig gevoel in deze storm.

donderdag 28, vrijdag 29 augustus en zaterdag 30 augustus

Vandaag rijden we door naar Fitzroy Crossing. Vanuit hier zijn een aantal nationale parken bereikbaar die we willen zien. Het is weer een hete dag maar op de camping hebben we airco.
Uiteindelijk besluiten we om alleen naar Geikie Gorge te gaan. De andere 2 parken zijn wel erg mooi maar daarvoor moeten we met een georganiseerde reis mee omdat deze alleen per 4wd te bereiken zijn. En de weg is zo slecht dat zelfs wij dat niet willen proberen met de camper. En om in deze hitte met Timme een lange dag te reizen zien we niet echt zitten. Dus besluiten we de zeelucht in Broome maar snel op te zoeken.
Vrijdagochtend zeer vroeg maken we nog een wandeling naar Geikie Gorge. Eigenlijk wilden we nog 1 nacht hier op de camping blijven maar tijdens het wandelen worden we 'bevangen door de hitte en besluiten snel door te rijden. Broome is 2 dagen rijden dus maken we een tussen stop in Derby, waar we afkoeling willen vinden in het gemeentelijk zwembad want op de campings zijn geen zwembaden. Timme slaapt na zo'n wandeling lekker lang tijdens het rijden: 2,5 uur een nieuw record. Als we 's middags op de camping aankomen blijkt dat het zwembad op vrijdag en zaterdag gesloten is. Hevig teleurgesteld en nog steeds oververhit lopen we maar een beetje doelloos rond in Derby. Gelukkig is het al wat koeler en waait er een flinke zeebries. Er is hier een eb-vloed verschil van maximaal 11 meter! Hier gaan we 's avonds op de pier naar kijken, en natuurlijk een mooie sunset. Uiteinldeijk eten we hier fish en chips, deze keer niet echt super, wel veel maar minder smakelijk. Helaas.
Al met al reden genoeg om zaterdagochtend, na een bezoekje aan de plaatselijke markt waar we leuke souveniertjes kopen, door te rijden naar Broome.

zaterdag 31 augustus t/m donderdag 4 september
Broome

Na een ritje van 3 uur en wat stukker gravelroad ivm wegwerkzaamheden komen we om 13.00 uur aan in Broome. We regelen een heerlijke schaduwrijke camping met een mooi, lekker warm en groot zwembad. Het is hier gelukkig minder warm, nog wel een graad of 31 maar dat is alweer een graad of 7 minder dan in het binnenland. Na de lunch gaan we Cable Beach verkennen. Volgens de reisgidsen een van de 5 mooiste ter wereld. En ja hoor daar hebben ze wel gelijk in. Het is een 22 km lang maagdelijk wit zand strand met super helder water. We spelen hier alle drie heerlijk in het zand en graven een prive zwemkuil voor Timme. Ook zwemmen we heerlijk in de zee. Is voor Timme even wennen maar het water is lekker warm en al vliegend over het water heeft hij pret voor tien. Net als papa en mama.
's Avonds gaan we bbqen, deze keer moeten we ervoor betalen,1 dollar per keer maar acheteraf blijkt dat maar voor een minuut of 5 te zijn. Maar na de nodige dollars erin gegooid te hebben smullen we.
Zondagochtend worden we een beetje brak wakker. Timme heeft ons nogal uit de slaap gehouden. We vermoeden oorpijn, zoals al een keer eerder in Australie en thuis ook al vaker. Overdag heeft hij nergens last van maar wij wel...Dus lekker rustig aan doen: inkopen doen en naar het strand.
Maandag doen we eigenlijk ook weinig meer dan lekker bijkomen en naar het strand gaan. 's Avonds eten we voor het eerst sinds we hier zijn bij de Mac. Timme geniet van de frietjes en zelfs een stukje hamburger gaat erin. Is het dan toch waar, dat alle kinderen gek zijn op de gele M. Na het eten gaan we nog even naar dinosauruspootafdrukken kijken. Deze zijn alleen zichtbaar bij hele laag ebstand. Dat zou om 18.00 uur zijn maar om 17.30 gaat de zon al onder. Door het ijsje na de hamburger missen we echter de sunset en uiteindelijk ook de pootafdrukken. Wel een replica in cement maar niet de echte. Overigens zien we allerlei mensen rondzoeken maar het lijkt erop dat niemand iets ziet.
Dinsdagochtend drinken we al vroeg koffie met onze nederlandse buren,een uurtje of 8 maar dan is iedereen hier al lang op. De buurtjes komen uit de buurt van Beverwijk en zijn met z'n vieren. Pa, ma, zoon en schoondochter (die de reden is dat ze hier zijn want ivm haar studie heeft ze een paar maanden in Perth gezeten samen met haar vriend waarvan de ouders dus een paar weken hier zijn). Gezellig om weer eens nederlands te kunnen kletsen. Wel gaan ze vandaag alweer verder richting Darwin.
Overigens zien we steeds vaker mensen die hetzelfde rondje doen. Erg grappig. En altijd weer even bijkletsen.
Na de koffie gaan Remco en Timme naar de playgroup. In Kununurra is Timme hier voor het eerst heen geweest en via de website komen we te weten waar er nog meer zijn. Oa in Broome dus heerlijk spelen met andere kinderen voor Timme. Deze keer lijkt het meer op een kinderdagverblijf. Er is zelfs een klein programma met fruit en een knutselwerkje maken. 's Middags gaan we voor de verandering eens naar het zwembad om af te koelen. 's Avonds picknicken we bij hetzelfde punt als gisteravond maar nu op tijd voor de zonsondergang.
Woensdag zijn we weer eens erg vroeg uit de veren. Timme vond het om 5.45 u wel weer mooi geweest. Omdat Remco's verjaardag er aan komt gaat Karin lekker shoppen in Broome. De mannen blijven op de camping en komen uiteindelijk ook voor de lunch.
's Middags gaan we naar het strand. Deze keer sluiten we af op de boulevard waar een mooi stukje gras is. Dat gras blijkt voor Timme dat kleine beetje wat hij nog nodig had om helemaal los te gaan lopen. (De 1e keer dat hij een heel stukje alleen liep was ook op gras,hadden we maar thuis moeten blijven...) Zonder dat wij hem aanmoedigen etc. Hij staat op en gaat, wel 20 keer uiteindelijk op en neer van mama naar papa die steeds verder uit elkaar gaan zitten. En maar kraaien van plezier. Hier genieten we op en top met ons drietjes!!! We zullen snel een filmpje maken.

donderdag 4 september.

Timme heeft het lopen helemaal door en als hij om 6.30 uur wakker is staat hij op en loopt op het bed. En daarna in de camper nu zonder een handje aan de muur. Tijd om z'n kunsten dus aan iedereen te vertonen. Vandaag weer naar de playgroep. Deze keer waren er meer kinderen van Timme's leeftijd dus weer heerlijk gespeeld. Tussendoor kon Karin de boodschappen doen. 's Middags eerst even naar het zwembad om lekker af te koelen. Timme vindt het zwembad steeds leuker en gaat steeds actiever bewegen. Zelfs weer onderwater gezwommen. Daarna naar het krokodillenpark waar om 3.00 uur het 'eten' begint. Hier krijgen we een mooie show te zien van happende en 'springende' krokodillen. Eentje is er zelfs 5 meter en meer dan 500 kg, zelfs door het hek heen is dat erg imposant! Op het eind van de tour mochten we zelf een kleine croc vasthouden, dat laat Remco zich natuurlijk geen 2 keer zeggen. De dag wordt afgesloten op Cable Beach, waar Timme zijn loopkunsten volop kan uitoefenen. Zelfs opstaan zonder hulp lukt al. Papa en mama zijn apetrots en maken foto's en filmpjes. Om Timme's mijlpaal te vieren drinken we met zijn drieen een drankje in een hippe strandtent op de duinen. Remco wordt door ouders en schoonouders alvast gefeliciteerd met zijn verjaardag, morgen gaan we namelijk weer verder en dan hebben we geen telefoon bereik meer voor een paar dagen.

• 04 September 2008 - 12:40

G'Town:

Hi Remco,

Gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke kus van Jip en Tijl.

Dankjewel voor de mooie verhalen.......worden we nog jalourser

Cheers,
    fam. Munnichs uit Guttecoven

• 04 September 2008 - 13:34

Ne Munnichs:

Ik heb net via de satelliet naar het gebied gekeken waar jullie doorheen trekken. Dat ziet er ruig uit.Ik zou graag eens met jullie bellen wanneer ik deze foto's hier voor me op het scherm heb en de Hema kaarten ernaast om goed te kunnen beoordelen wat je zoal kunt onderscheiden via de satelliet. Moeten we een keer proberen.
    papa