Oktober - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Sydney, Australië van RemcoKarinTimme Pasman - WaarBenJij.nu

Oktober

Door: Timme

Blijf op de hoogte en volg RemcoKarinTimme

16 November 2008 | Australië, Sydney

Hoi allemaal

Een stuk update van onze reis en weer nieuwe foto's. We zijn inmiddels in tasmanie beland en geniten van al het moois dat dit eiland te bieden heeft.
Tja en omdat we het daar zo druk meeheben komt de update van november iets later...

Veel liefs Karin,Remco en Timme

Maandag 20 oktober

Timme heeft flink last van zijn tandjes/kiezen en houdt ons vaak en vroeg wakker. In de vroege ochtend proberen we nogmaals de foto's te uploaden maar ook deze keer lukt het niet. Wel kunnen we de website bijwerken en een paar mails versturen. We doen nog even boodschappen en kopen weer eens heerlijk vers brood bij de bakker voordat we naar Cape le Grand rijden. Timme valt als een blok in slaap na zijn fruithap, wat wil je na zo'n nacht(en). Wij drinken nog heerlijk koffie bij de plaatselijke italiaan voordat we verder rijden. In Cape Le Grand staan we op een camp bij Lucky bay, dat in 2006 en 2007 bekroond is tot mooiste strand van Australie. Tja, dan verwacht je eigenlijk ook wel mooi weer maar helaas. Het was erg mooi toen we uit Esperance vertokken maar in de loop van de middag betrekt het. Remco en Timme maken nog een wandeling, maar komen ivm de kou en dreigende wolken snel terug. En uiteindelijk gaat het dan ook regenen.
Vandaag blijkt dat kleine kinderen hun ouders in alles na doen. Timme ziet een ekster en 'schijnt' deze te herkennen van een paar dagen geleden. Net als papa jaagt hij hem weg en doet dat deels op dezelfde manier, schoppend. Papa heeft dus wat geleerd...

Dinsdag 21 oktober

Timme heeft nog maar eens besloten om om 5.00 uur wakker te zijn en niet meer te kunnen slapen. Hij huilt vrij veel en is de hele dag uit z'n doen. Dat is gelukkig maar zelden, zijn lontje erg kort. Tijdens het ontbijt rijden we naar Esperance, het weer is niet al te best en dus een lange rijdag. In Esperance doet Karin inkopen en spelen Remco en Timme in de tussentijd in de speeltuin. We genieten nog van een heerlijk Italiaanse koffie met taart voordat we aan de lange doorsteek, de Nullaborplain, beginnen. We rijden dan 1400 km in het land zonder bomen(=nullarbor). We rijden de eerste 200 km met een slapende Timme naar Norseman, dit gaat naar het Noorden, dan slaan we rechtsaf oftewel naar het Oosten en dan hebben we 1200 km geen afslagen etc. We rijden na de lunch nog 100 km naar Flanders range, een oude schaapsboerderij, die een camping runt. Het is hier erg druk met paarden die in Perth mee gedaan hebben met de Australische polocrosse kampioenschappen. Timme geniet van al die paarden, hij is altijd al dol op paarden geweest en wist als eerste een paard te herkennen in zijn boekjes.
Onze buren maken hun laatste nacht van een 9 maanden reis door Australie met hun 2 kids, ze wonen in Esperance. We horen dat ze beiden leraar zijn en kunnen sparen om na 4 jaar een jaar verlof te hebben. Dat lijkt ons ook wel wat.

woensdag 22 oktober
Ook vandaag is Timme weer erg vroeg wakker. We rijden maar liefst 450 km, passeren een 3 kwartiertijdsverschil grens en slapen op een camp op Moodini Bluff waar we 'oude' buren' weer ontmoeten. Op deze camp hebben we veel last van vliegen hopelijk is dat alleen hier.
We hebben een liefdevol gesprek met Timme over zijn slapen en hopen dat het helpt...

donderdag 23 oktober
Timme slaapt goed door maar wordt wel nog wat vroeg wakker maar het gesprek heeft geholpen...Ook nu weer 3 kwartier tijdsverschil en heel veel rijden: 540 km een record! Tijdens onze ochtend stop spelen en praten we in de speeltuin met een familie die een zwarte labrador bij zich heeft. Wat missen we Bo. We gaan op goed geluk kijken naar de walvissen bij Head of Bight. Helaas ze zijn 1 dag eerder vertokken naar Antarctica. Daarentegen zijn er vreselijk veel vliegen we lopen dan ook rond met onze vliegennetjes. Na vele km rijden pakken we de 1e afslag in 3 dagen tijd en we slapen in Fowlers bay.

vrijdag 24 okt.
Vandaag hebben we een rustige dag en vertrekken pas om 10.30 u na een uitgebreid ontbijt en een bezoek aan de speeltuin. Timme slaapt niet om 11.00 u wat hij anders altijd doet maar hij heeft vannacht ook weer lekker geslapen. Hij is wel erg lief in auto en vermaakt zichzelf prima. Hij gaat pas 2 uur later, na de controle op verboden invoer van vers fruit en groente, slapen. Hij heeft vast last van een jetlag met al die tijdszones die we de afgelopen dagen hebben gepasserd. We slapen op een camping in Streaky bay, een klein plaatsje met veel oude koloniale gebouwen. En omdat we de verjaardag van oma Klimmen vieren gaan we uit eten in een lokaal cafe. Hier is het elke vrijdag bingo. Tja en we dachten dat we al het tijdsverschil gehad hadden maar er komt nog 1 uur bij, de zomertijd is hier ingegaan, we lopen dus een uur achter. Als we teruglopen naar de bus zien we dolfijnen in de zee zwemmen, wat is het hier toch genieten.

zaterdag 25, zondag 26 en maandag 27 oktober
Vandaag herstellen we het uur dat we achterlopen en gaan naar South Australia time. Vandaag de laatste lange rijdag, 400 km naar Port Augusta. De weersvoorspelling geeft 41 graden met veel wind aan. Als we aankomen is het bewolkt maar erg heet en waait er een flinke fohn. Het zwembad op de camping is erg koud en van zwemmen komt dan ook niet meer dan een beetje rondhangen bij de pool. We zitten veel in de airco in de bus want buiten is het niet echt om uit te houden. We gaan laat naar bed en slapen allemaal maar moeilijk in in deze hitte.
Zondag zijn we allemaal moe en hangen s'ochtends een beetje rond in Port Augusta en drinken koffie bij de Mac ivm de speeltuin. Het festival waar we 's ochtends heen willen blijkt pas om 11.00 uur te beginnen. 'S middags wandelen we 2 uur in Mount Remarkable NP. We zien een paar mega grote hagedissen (monitor lizards), zowel in de boom als pal voor ons op het pad. Het uitzicht op het eindpunt is aardig.
Maandag rijden we naar Adelaide en slapen op een camping in de stad. Sinds de inbraak in Perth zijn we een stuk voorzichtiger geworden, met name in steden. We nemen onze fototas altijd mee en de laptop wordt nog dieper verstopt (voor zover mogelijk in een camper).

dinsdag 28 oktober
We slapen heerlijk uit tot 7.30 uur, heerlijk soms het ingaan van zomertijd. De bus krijgt een grote beurt in de garage, dat is na al die kilometers wel weer eens nodig. Wij worden naar een groot shoppingmall gebracht om de tijd door te komen. Deze zijn altijd zeer kindvriendelijk met een grote en goede parents room en speeltuin. Timme slaapt weer eens in zijn wandelwagen. Hij hobbelt lekker rond en zwaait naar ons als hij weg gaat of wil. De bus is gelukkig oke en we rijden in de namiddag naar Hahndorf, een duits dorpje waar we op een terrascamping staan. Timme houdt van het aflopen van heuvel en hellinkjes ed. dus die vermaakt zich prima. Zeker met zijn nieuwe rugbybal.

woe 29 okt
Na een koude nacht rijden we na het ontbijt naar Monarto zoo.Een super zoo, ruim opgezet, echt een stukje Afrika in Australie. Het is een soort Beekse Bergen waar we met de bus doorheen rijden. We zien veel dieren en Timme geniet enorm net als wij. Hij wijst van alles aan en speelt heerlijk in het visitors centre.
We willen slapen op een camp in Meningie maar omdat deze erg afgelegen en op een hele vage plek ligt, belanden we uiteindelijk gewoon op een straat in het dorpje tegenover de school. Wat Timme natuurlijk heerlijk vindt want elke school in Australie heeft minimaal 1 groot speeltoestel.

donderdag 30 okt

Timme is niet lekker en daardoor veel wakker geweest. Hij heeft uiteindelijk geslapen van 3.00-6.00. Dus iedereen is lekker brak. Na het ontbijt spelen we nog even in speeltuin ( nu de openbare want de school is bezig). We halen heerlijk vers brood en Anzac koekjes bij de bakker. (Anzac= Australian and New Zealand Armed Forces) We rijden een klein stukje naar cafe/lodge die geheerd wordt door aboriginals. We willen graag koffie en thee, hiervoor moet eerst nog even iemand gehaald worden. We horen dat het moeizaam loopt met het toerisme hier vandaar dat het nogal uitgestorven over komt. We kijken een mooie film over de lokale stammen. In Timme's slaap rijden we naar Robe eigenlijk hoofdzakelijk omdat daar een camping ligt met binnenzwembad en we van eerder buren gehoord hadden dat Robe erg mooi ligt. Timme slaapt tijdens de rit een beetje bij. Na lunch doen we 3 machines was en gaan heerlijk zwemmen. Timme vindt het alleen leuk in het ondiepe water. En voor de afwisseling maar weer eens bbq met maiskolven, aardappels en worstje. Timme eet 2 hele kolven op en als toetje nog een hele banaan.

vrijdag 31 okt

Gelukkig hebben we een betere nacht. ' s Ochtends zwemmen we nog lekker in het binnenbad, In Robe drinken we heerlijke koffie met gebak en internetten even. We rijden naar Naracoorte waar we een grot bezoeken die op de world heritage site staat. Remco sluipt met Timme illegaal een tentoonstelling binnen over de mega fauna met een hele grote buidelolifant, grote tasmaanse duivels, een reuze slang en kangaroo (allemaal natuurlijk opgezet). De toegang hiervoor zat nl. niet inbegrepen bij de toegang tot de bijbehorende grot wat Remco niet juist vond... Timme vindt het een beetje eng. Timme is nog steeds uit zijn doen hij jengelt veel, huilt snel en is erg mama aanhankelijk.